Foto Recensie: Bombino - Sahel

Format: Cd, Vinyl, Digital
Label: Partisan records
Release: 15 september 2023

Bombino aka Oumara Moctar, is een Tuareg, afkomstig uit de woestijnen van Niger. Hij maakt Desert Blues, en won al eens een Grammy nominatie in de categorie wereld muziek. In verschillende media wordt hij omschreven als een gitarist met referenties naar Jimi Hendrix, John Lee Hooker en Jimmy Page. Ik weet niet waarin ze dat horen maar de gitarist die Bombino is, is geen klassieke blues gitarist. Zijn stijl van spelen heeft meer invloeden van de Arabische muziek vermengt met invloeden vanuit Afrika, echte wereld muziek dus. Als je dan toch een referentie naar de blues wilt maken dan denk ik aan de Hill county blues, die stijl kent ook die lange repeterende tonen en ritmes, die repeterende ritmes hoor je ook terug op dit album Sahel.

Als strijder voor de rechten van de Tuareg, een nomaden stam, die zich van de landsgrenzen weinig aantrekken en daardoor in vele landen in de Sahel worden de Tuareg gediscrimineerd. Bombino neemt het voor hun op, hij is hun spreekbuis. Sahel is een soort van protest album maar doordat er in de taal van de Tuareg gezongen wordt zullen weinigen de boodschap meekrijgen. Wellicht had een tekstvel met de Engelse vertaling gepast geweest.

Het album geproduceerd door de bekende producer David Wrench (David Byrne, frank Ocean, Caribou, Goldfrapp, The XX) brengt de bezwerende ritmes en klanken die je verwacht. De openingstrack Tazidert is een stevig begin van het album, wat gas terug neemt met Alwane met een intrigerend ritmische ondertoon. Je zou het een slowblues kunnen noemen maar dat past niet bij deze muziek. Aitma is de meest recente single, maar vooral Si Chilan en Ayes Sachen zijn nummers die de gemiddelde Nederlander beter liggen, het drumwerk klinkt hier bekend en niet zo in de atypische oosterse sferen. Fijne nummers zijn Si Chilan, Darfuq en Nik Sant Awanha. Het album Sahel is een echt luister album waarbij de je onbevooroordeeld de muziek tot je moet nemen, je zult verrast zijn, althans ik was het wel.

Bombino - Aitma (Official Music Video)

1. Tazidert
2. Alwane