Big Jack Johnson – Stripped Down In Memphis (album cover)

Big Jack Johnson

Stripped Down In Memphis

Label: MC-Records
Release datum: 10 juni 2022

Tekst: Martin van der Velde

Big Jack Johnson komt op 30 juli 1940 in Lambert, Mississippi ter wereld en overlijdt op 14 maart 2011 in Memphis, Tennessee. Zijn vader Ellis speelt viool en mandoline. Op dertien jarige leeftijd beheerst Big Jack het gitaarspel voldoende om aan te mogen sluiten bij de band van zijn vader Ellis Johnson. Na onderdeel te hebben uitgemaakt van CV Veal & the Shufflers en Johnny Dugan & the Esquires sluit hij zich in 1962 aan bij Frank Frost and the Nighthawks en neemt dat jaar de lp ‘Hey Boss Man’ op. Vier jaar later verschijnt het album ‘My Back Scratcher’. Wanneer Michael Frank, label eigenaar van Earwig Records in de zeventiger jaren Frank Frost opnieuw ontdekt neemt hij met het trio, onder de naam Jelly Roll Kings in 1979 het album ‘Rockin’ The Juke Joint Down’ voor dit label op. Het zal tot 1987 duren voordat er een eerste album onder eigen naam op de markt komt. Naast ‘The Oil Man’, verschijnen ‘Daddy, When Is Mama Comin’ Home’ (1989) en ‘Live In Chicago’ (1997) op het Earwig label. Nu ligt daar postuum het album ‘Stripped Down In Memphis’, dat tijdens twee opname sessies is opgenomen. Op 28 oktober 1998 neemt Big Jack een aantal songs met George ‘Wild Child’ Butler (1936-2005) op in de Memphis Sound Works studio in Memphis. Zo’n twee jaar later staat hij met Kim Wilson in dezelfde studio, nu voor de opnames voor het album ‘Big Jack’s The Memphis Barbecue Sessions’, waarvan een vijftal onuitgebrachte opnames nu middels deze cd alsnog beschikbaar komen. De schijf, die ruim veertig minuten duurt trapt af met Jimmy Reed’s ‘Baby What You Want Me To Do’. Kim Wilson vult met dynamisch harpspel het stevig gitaarspel van Big Jack uitstekend aan. Dezelfde rol is weggelegd voor Wild Child Butler in de shuffle ‘Run Blues Run’, met wederom krachtig gitaarspel van Jack Johnson. Tijdens de barbecue sessions hebben Jack en Kim drie instrumentale nummers vastgelegd, ‘The Hucklebuck’ van Andy Gibson, met een fenomenale Kim Wilson in de hoofdrol, het groovy gespeelde ‘Alcohol’ en de afsluitende track ‘The Hully Gully Twist’, waarop we aan het eind van de song Big Jack Johnson nog even kort een aantal feiten over de song met de aanwezigen in de studio horen bespreken. Het tempo gaat even iets naar beneden in ‘Aching All Over’, waarin Wild Child Butler met zijn doorlevende stem de taak als zanger op zich neemt. De mandoline komen we niet zo vaak tegen binnen de blues, Yank Rachel en Johnny Young zijn wellicht de bekendere bluesmuzikanten die het spel beheersten, maar ook Big Jack weet raad met het kleine instrumentje op ‘Part Time Love’, waarop we hem het ritme met zijn voet duidelijk horen aangeven. Na het instrumentaal gespeelde ‘See Me Coming’ van Wild Child Butler volgt het vlot gespeelde ‘Going To Norway’ swingend op. Al met al een heerlijk traditioneel akoestisch album, waarop we het plezier van inspelen vanaf horen spatten en dat een waardevolle aanvulling is op ‘Big Jack’s The Memphis Barbecue Sessions’ dat eveneens op MC- Records is verschenen.

Tracks
01. Baby What You Want Me To Do
02. Run Blues Run