Foto Recensie: Ana Popovic - Like It On Top

Ana Popovic – Like It On Top
Format: CD – Digital / Label: ArtisteXclusive Records

Releasedatum: 14 september 2018

Bestel CD

Ana Popovic, is een bluesgitariste die geen verdere introductie behoeft. Ik schat dat iedereen haar wel eens aan het werk heeft gezien. De hele wereld reist ze rond en wie Ana Popovic kent, weet dat zij hem live altijd goed van Jetje geeft, niet vies is van een fijn potje scheurwerk. Ik herinner me haar Jimi Hendrix interpretaties maar al te goed. Toch zijn haar studio albums altijd gepolijst, fijnzinnig met een jazzy ondertoon. De bluesgitariste heeft door jaren hard werken een gedegen reputatie opgebouwd en met haar korte rokjes is zij een stijlicoon geworden dat veel gekopieerd wordt. De reputatie die ze als als gitariste heeft opgebouwd zorgt dat bekende namen uit de bluesscene wel een bijdrage willen leveren. Deze cd is geproduceerd door Keb’ Mo’, die zelf ook op twee nummers te horen is en ook leveren Kenny Wayne Shepherd en Robben Ford een bijdrage.

Ik zal maar met de deur in huis vallen, een spannende cd is ‘Like It On Top’ niet geworden, het kabbelt me te veel voort. In de press release wordt gerept dat de vrouw meer voor zichzelf moet opeisen en dat hoor je terug in de teksten. Maar als ik een cd beluister word ik graag eerst gegrepen door de muziek en als een nummer me dan bevalt, wil ik de tekst er nog eens bij nemen.
‘Like It On Top’ is tip top geproduceerd door Keb’Mo met veel aandacht voor de details, het klinkt als een klok. Ana’s stem past goed bij de nummers, die jazzy groovy feel die we van haar kennen komt terug in de nummers, maar als ik een statement wil maken dan had ik meer verwacht. De openingstrack Lasting Kind Of Love en de titeltrack Like It On Top bevatten niet dat scheurwerk dat je verwacht. Degelijk verzorgde nummers, dat wel. Met het derde nummer Sexy Tonight komt er wat meer jus, maar hier levert Kenny Wayne Shepherd een stevige bijdrage, lekker gitaar vuurwerk hier met en vette groove, dit is het betere werk, afgezet tegen de twee openingstracks.
Helaas maar van korte duur. De slow ballad Slow Dance begint subtiel en netjes gezongen, maar het mist een ziel, het wordt niet spannend, het kabbelt voort. Dan Funkin’ Attitude, dit klinkt al meer Ana Popovic, maar waar je gitaar verwacht zitten nu blazers en af en toe hoor je de gitaar er door heen. Echter naar de solo toe wordt het echt Ana, doortrekkend naar verschillende levels, zeker naar het einde toe is er dan dat lekkere improviseren’. Dat gaat live een lekkere ruimte laten voor haar gitaarkunsten. Last Thing I Do is ook weer zo’n lekker nummer met veel stereo effecten in dit nummer, de sfeer is goed, die blijft plakken, die bas pompt de boel goed op, ook hier hoor je dat fijne typische Ana Popovic geluid.
Virtual Ground is dan weer wat braafjes afgezet tegen de vorige twee songs, maar het rolt wel lekker weg. Dan Brand New Man, dat is het betere blueswerk, de stampende bas en met lekker gitaarwerk. Dit is blues die we willen horen, gewoon het nodige scheurwerk. Matter Of Time, met een akoestisch slide toont Ana haar kunsten als gitariste. Persoonlijk hoor ik dan toch zo’n blues stamper als Brand New Man. Zeker omdat de cd als een nachtkaars uitgaat met Honey, I’am Home, wat een truttige tekst.

Deze ‘Like It On Top’ laat me met mixed feelings achter, er staan prachtige nummers op maar ook veel niemendalletjes. Maar goed, laten we er aan vasthouden dat Ana Popovic live uit een ander vaatje tapt.

Ana Popovic - LASTING KIND OF LOVE ft. Keb’ Mo’

01. Lasting Kind Of Love
02. Like It On Top