Jonny Lang – “Live At The Rayman”

Artiest: Jonny Lang
Label: SayRai Music
Format: CD
Release datum: december 2009

Jonny Lang - Live At The Ryman

Jonny Lang begon op zijn twaalfde met gitaar spelen, nadat zijn vader hem meenam naar de Bad Medicine Blues Band. Niet lang daarna nam Lang gitaarlessen van de gitarist van deze band. Na een paar maanden gitaarles stapte Lang in de band, die de naam toen veranderde in Kid Jonny Lang & The Big Bang. Hierna gaf de band het album “Smokin” uit. In 1996 tekende Lang een contract bij A&M Records en in januari 1997 zag “Lie to Me” het levenslicht wat later goed voor platinum zou blijken te zijn . Het hierop volgende “Wander This World” uit 1998 werd genomineerd voor een grammy. Na een periode van stilte volgden de albums “Long Time Coming” en het door uit gospel beïnvloedde album “Turn Around”. Lang tourde met velen uit de muziekwereld zoals The Rolling Stones, Aerosmith, B.B. King, Blues Traveler, Jeff Beck, en Sting. Na zijn laatste CD zijn we inmiddels 4 jaar verder en komt Lang met zijn nieuwste release en tevens zijn eerste live album. Hij mag er wezen, met ongeveer 75 minuten word je ruimschoots bedeeld voor de door jou betaalde euro’s.
De geluidsopnames zijn prima in orde en ook het publiek is goed te horen en dat is bij sommige live albums wel anders. Bij de eerste 3 tracks herkennen we de gospelinvloeden van zijn laatste studiorelease. Heerlijke swing-gospel waar de gitaar uiteraard niet ontbreekt.
Via track 4 komen we bij het mooie “A Quitter Never Wins”, hiervan wordt subtiel piano spel afgewisseld met spetterend gitaarwerk. Zonder twijfel één van de hoogtepunten.
Vervolgens krijgen we het maar liefst 11 minuten durende “Red Light” waar vele muziekvormen samen komen. Soul, blues, jazz, gospel, Lang bundelt zijn veelzijdigheid en neemt je mee op een muzikale reis zoals een Ben Harper dat ook kan. Heel eenvoudig schakelt men over naar het Kravitz achtige “Don’t Stop”. Dan weer een song werk met veel gospel-soul invloeden waarin veel ruimte is voor de toetsen. Tevens komen de zangkwaliteiten van Jonny tot volle wasdom. De songs die nog op je afkomen laten horen dat Lang definitief de weg van soul en gospel is ingeslagen. En op deze manier is daar niks mis mee.
Voor de liefhebbers van deze muziek soort

[weliswaar met een stevige bite] een aanrader!
(Gerrit Harmsen)