Foto Interview: In gesprek met Jenny Dore van Musiktheater PIANO in Dortmund.

Tekst: André Wittebroek.

Namens Bluesmagazine kom ik al jaren op veel locaties in Duitsland voor concertverslagen en interviews. Aangezien ik maar vijf kilometer van de grens woon zijn die locaties veel dichterbij dan de meesten in Nederland. Met de zeer sympathieke locatieleidster Jenny Dore van PIANO Dortmund is een uitstekende band opgebouwd. De eerste kennismaking was met een concert van Ryan McGarvey in 2012 en daarna altijd zeer welkom geheten.

Zoals de lezers wel bekend is, staat Bluesmagazine vol met interviews, recensies, nieuwtjes over bluesmuziek, concertverslagen, concertagenda’s e.d. Het gaat dan over de artiesten, uiteraard de basis van de muziek. Er zijn echter ook allerlei zaken aan de orde waar de artiesten niet zonder kunnen zoals boekingsbureau’s, promotors, platenmaatschappijen, instrumentenbouwers en natuurlijk de diverse podia waar ze optreden. Bij hen zien we tenslotte de bands live.

Het leek Bluesmagazine een goed idee om een zaal en de bijbehorende locatieleider voor het voetlicht te halen en de keuze viel op PIANO.
Voor het concert van Mitch Ryder was er gelegenheid een gesprek met Jenny Dore van PIANO te voeren.

Het gesprek.

– PIANO heeft een prachtige bouwstijl en een mooie zaal, het ademt sfeer, net zoals bijvoorbeeld Paradiso in Amsterdam dat doet. Kun je daar iets over vertellen en hoe zijn jullie hier terecht gekomen?

Het gebouw met de klassieke gevel is in Jugendstil gebouwd in 1873 en later uitgebreid. Men komt binnen in het café dat helemaal in Jugendstil is, daarna door de foyer, waar men ook aan tafels zitten kan, daar is altijd de merchandise, en dan door naar de zaal. Er is plaats voor 400 mensen. In de zaal rechts is een bar met tafels en achter in de zaal een kleine bar. Er is een groot podium en een balkon.
In het begin was het een bakkerij met gastenverblijven en heette ‘Zum deutschen Haus’. Later is de bakkerij gesloten en werd het een verenigingsgebouw voor feesten met gebruik van de zaal. Eind jaren zestig liep de belangstelling terug en woonden er studenten. Zo’n vijfentwintig jaar geleden hebben mijn zakenpartner Thomas Falke en het kunnen huren en hebben er het ‘Musiktheater PIANO ‘ van gemaakt. Omdat het onder monumentenzorg valt mogen we er niet veel aan veranderen. We hebben er veel geld ingestoken om het zo te maken zoals het nu is, denk aan lichtinstallatie, geluidsinstallatie, bar en gewoon opknappen en om de bands te boeken. We hadden nog niets verdiend natuurlijk. Er was jaren niets aan gedaan. Men heeft nu de buitenkant opgeknapt en dat wordt dan in stijl gedaan in verband met de status van het gebouw.
Thomas zat al jaren in de muziek en kende het gebouw en wilde het graag huren om het te gebruiken voor concerten en dan vooral blues en bluesrock. We hebben het samen opgezet. We krijgen geen subsidie, moeten alles zelf doen en verdienen

-Hoe boeken jullie al die bands er zijn er veel en bekende.

Thomas had en heeft zijn contacten en netwerk en doet twee/derde van de boekingen. Wij hebben een goede naam opgebouwd en boekingsbureau’s en bands weten ons te vinden. Er zijn meer aanvragen dan we plaatsen kunnen. Er zijn zo tussen de 100 en 120 optredens per jaar. Vele bands komen als ze weer op tour zijn terug. In 2015 kregen we de Blues Award voor Live Time Contribution, een mooie waardering voor ons werk.

– Dat zie ik ook in de tourlijst. Er zijn hier in Duitsland bekende podia waar bands optreden, zoals Harmonie Bonn, Meisenfrei Bremen, Bluesgarage Isernhagen, Zeche Bochum, Kantine Keulen, Harmonie Bonn. Hebben jullie onderling contact daarover?

We hebben wel contact wel maar echt intensief niet. Ieder doet het op zijn eigen manier. Wij zorgen goed voor de bands zoals goed eten, goed hotel en geven ze de aandacht die nodig is. Dat wordt erg gewaardeerd en bands komen graag terug. We hebben ook enkele vaste bands in de planning bijvoorbeeld Wishbone Ash die elk jaar in januari komen en Mitch Ryder elk jaar rond februari.

– Hoe gaat het nu na die Coronaperiode. Alles weer zoals voorheen?

Daar heb ik het liever niet meer over. Het was waardeloos maar door financiële steun van de overheid en van heel veel bezoekers zijn we het doorgekomen. Daaruit blijkt dat de bezoekers van PIANO zich erg betrokken voelen bij ons. Er is een vaste kern die vaak komt en men waardeert de goede sfeer hier. Nooit problemen en altijd genieten van de muziek en van elkaar. Het enige probleem is het parkeren in de buurt, oppassen om niet voor de uitrit van de bewoners te parkeren. Er is weinig plek en je moet soms even zoeken. In 2022 was alles nog onzeker maar 2023 was een uitstekend jaar, veel uitverkochte concerten en tot nu toe ziet dit jaar er ook heel goed uit. Corona is voorbij, gelukkig, niet meer over hebben!!
Concerten beginnen altijd precies om 20.00 en om 23.00 is het voorbij, dit om geluidsoverlast te voorkomen. Geluidsisolatie is door dit gebouw niet goed mogelijk.

– Waar komen de bezoekers zoal vandaan, vooral Dortmund?

Wij hebben een vast publiek en men komt vanuit het hele Roergebied, het Rheinland en zelfs Nederland.. Maar dat mogen er meer zijn, van harte welkom! Kijk eens op bijvoorbeeld ‘rocktimes.de’ daar staat veel op met betrekking tot optredens en podia in Duitsland. Onze site kan natuurlijk ook.

– Is het moeilijk aan personeel te komen, in Nederland is dat in de horeca vaak een probleem.

Dat is bij ons geen probleem gelukkig.

-Jullie hebben ook een eigen boekingsbureau: 3dog-entertainment. Wie boeken jullie bijvoorbeeld?

Klopt , wij boeken bands voor PIANO natuurlijk en artiesten als Beth Hart, Glenn Hughes, Samantha Fish , Mothers Finest, Fisher-Z, Kenny Wayne Shepherd. Die zijn te groot voor PIANO en dan wijken we uit naar grotere zalen. Beth Hart hadden we vorig jaar in de Mitsubishi Electric Halle in Düsseldorf en was met 7500 uitverkocht. Dit jaar november staat er een Duitslandtoer gepland in allemaal grote zalen zoals de Lanxess Arena in Keulen met 15.000 plaatsen.

– De laatste vraag Jenny. Hoe ben jezelf in de muziek verzeild geraakt?

Mijn ouders hielden van muziek en dat krijg je dan mee en ik heb jaren pianoles gehad. Ontdekte de rock en soulmuziek en later de blues en bluesrock door het werk met Thomas. Altijd muziekliefhebber geweest.

– Dank je voor dit kijkje achter de schermen en veel succes in de toekomst!!

Bluesmagazine bedankt voor de interesse en tegen de lezers zou ik willen zeggen: ‘ Neem een kijkje op onze website en jullie zijn van harte welkom!’

– Daar sluit ik mij volledig bij aan, absoluut de moeite waard.

Links:
musiktheater-piano.de
Programma maart
( Trouwens concert van Mitch Ryder hierna was geweldig en uitverkocht).


Ook op Blues Magazine ...