Foto Interview en concertverslag Vanesa Harbek bij het European Bluesfestival in Rheine 23-07-2023.

Tekst: André Wittebroek.

De naam Vanesa Harbek komt regelmatig voorbij in de blueswereld, maar is bij mijn weten in Bluesmagazine nog niet aan de orde geweest. Het enige gevonden, is het nummer Positive Day dat op de Weekly Playlist van Bluesmagazine is gekozen, omdat dat het genoemd werd als highlight op Texel Blues 2022.

Op 22 en 23 juli organiseerde Bluesnote Bluesinitiative Rheine een open-airfestival met op de 23ste optredens van Vanesa Harbek en Aynsley Lister. Van het optreden van Vanesa een concertverslag, van Aynsley vanavond niet, die is al vaker gerecenseerd en geïnterviewd. (laatste concertverslag 15-10-2021).

Na contact met Vanesa en Robert Grawe van Bluesnote was alles prima geregeld. Na haar optreden en de merchandise begeven we ons naar de backstageruimte. Het kon niet voor het optreden, de trein had vertraging en ze arriveerde later dan gepland.
.
Het interview

Wat meteen opvalt is dat ze een zeer spontane, vriendelijke en humorvolle dame is. Het Argentijnse temperament straalt er vanaf. Erg leuk.

– Hoe kwam je tot de blues en hoe ziet je muzikale verleden er uit. Je komt uit Argentinië en dat is toch vrij bijzonder voor een bluesartiest. Hoe is dat zo gekomen?

Ik kom uit een muzikale familie. Mijn vader speelt piano, luistert veel naar jazz, blues en rock en mijn opa speelt tangomuziek, er was altijd muziek in huis. Muziek is erg belangrijk in Argentinië. Toen ik zeven jaar was ging ik op pianoles en speelde klassieke muziek. Leerde noten lezen. Op mijn elfde hoorde ik thuis door mijn vader het album Slowhand van Eric Clapton en ik was verkocht. Meteen dacht ik: Dat wil ik later ook, blues spelen. Na de middelbare school ging ik naar de UCA Argentina Catholic University en studeerde muziek een haalde mijn graad in muziek, lesgeven en compositie. Alles klassiek. Ben toen gaan lesgeven en speelde in een bluesband . Dat spelen vond ik veel leuker maar je komt er in Argentinië niet tussen door de machocultuur. Als vrouw de leider van een band is zo moeilijk en de mannen willen hun stempel doordrukken. En bij het lesgeven herhaal je elke keer dezelfde stof en dat werd saai. Op het podium spelen en zingen wilde ik!

– Je speelt het liefs gitaar en je deed ook gitaarclinics buiten het lesgeven om. Hoe was dat?

Dat was geweldig leuk. De contacten liepen meestal via school en ik deed dat in Argentinië, Chili, Mexico, Paraquay, Colombia, Brazilië en zelfs Ibiza. Ze waren ook erg succesvol. Nu ik Berlijn woon en een eigen band heb is er geen tijd voor. Voor de band regel ik alles zelf, ben de manager , regel de optredens, de toer en de administratie. Alles bij elkaar veel werk.

– Hoe ben je in Berlijn terecht gekomen en daar woon je nu?

Omdat ik het liefst op het podium sta en gitaar speel en zing heb ik meer kans mijn droom waar te maken in Europa dan in Argentinië en ik was ook klaar met lesgeven Toen een maand vakantie genomen naar Berlijn gegaan naar een goede vriendin en rondgekeken. Ik zit op Instagram en de Spaanse bluesmuzikant Vargas nam contact met me op, spreken beide Spaans lekker makkelijk, en hij vroeg of ik met hem op toer wilde met zijn Vargas Blues Band. Natuurlijk en leerde toeren hier kennen. Dat was in 2016 en in 2017 naar Berlijn gegaan. Mijn grootouders komen uit Ingolstadt in Duitsland en een vriendin van mij woont in Berlijn. Daarom Berlijn. Nu heb ik een klein appartement, reis met de trein, heb geen rijbewijs, daarom vanavond aan de late kant door uitval en vertraging trein. In ben begonnen te spelen in kleine clubs en dat ging steeds beter. Via Instagram kwam ik in contact met bassist, producer Martin Engelien die ook een eigen studio heeft Go Music Studio in Krefeld. Morgen gaan we erheen om te werken aan opnames voor het nieuwe album dat gepland staat voor maart volgend jaar. Drummer Dirk Brand ook via social media. Social media is zo belangrijk geworden, ook voor boekingen, voor alles eigenlijk. Vooral tijdens de pandemie kon je niet zonder.

– Hoe ging dat tijdens de pandemie? Nog niet zolang in Berlijn, familie en Argentinië zo ver weg

Het was vreselijk. Ik heb een kleine eenkamerwoning en daar zit je de hele dag. Ik kreeg er zelfs een paniekaanval van. Elk jaar ging ik terug naar familie in Argentinië en heb ze twee jaar niet gezien. Voelde me erg alleen. Miste de mensen, de optredens. Ben toen muziek gaan schrijven en daar is het album Visiones uit voort gekomen met zoals gezegd die heel persoonlijke teksten zoals Te Extrano Buenos Aires over hoe ik Argentinië mis..(En dan krijgt ze het even moeilijk.) Ik schilder ook en heb voor elke song een schilderij gemaakt en die staan ik het bijgevoegde tekstboek. Heb pas nog een expositie gedaan op de Argentijnse ambassade. Voor songs schrijven heb ik geen vast moment. Wanneer er een melodie in mijn hoofd opkomt neem ik dat op de telefoon op en ga het uitwerken op gitaar en maak er de akkoorden bij. De teksten komen daarna.

– Jouw muziekstijl is een heerlijke mix, dat bleek ook uit de show vanavond, van blues, soul, swing, tango, jazz, rock and roll, latin. Alle stijlen zitten erin verweven.

Klopt , ik kan mijn Argentijnse roots natuurlijk niet verloochenen, dat zit in mijn bloed en de blues is mijn passie. Zoals ik al zei opende het album Slowhand van Eric Clapton de deur naar de blues. Daarna meer gaan luisteren naar Albert Collins, Freddie King, Stevie Ray Vaughan en al die andere groten in de blues. Beide muziekwerelden ben ik gaan mixen en wat ik nu speel is het resultaat. Op mijn laatste album Visiones een heel persoonlijk album, waarin ik de hoogte- en dieptepunten, ook in de Coronatijd, benoem. Fans vroegen waarom ik Spaanse teksten deed en dat heb ik nu gedaan. Er staan er vijf op die ik ook live speel. Vooral het melancholische klinkt geweldig in het Spaans. Net als de Fado in het Portugees.

– Kom je binnenkort nog een keer in Nederland optreden ?Je hebt in veel landen gespeeld maar niet zo vaak in Nederland of niet?.

We speelden vorig jaar nog op Texel Blues en dat was prachtig. In oktober spelen we geloof ik twee keer in Nederland, weet nu niet uit mijn hoofd waar.

– Mag ik je namens Bluesmagazine bedanken voor dit leuke, spontane gesprek?

Zeker, vond ik ook en Bluesmagazine ontzettend bedankt voor de interesse en hopelijk komen er na het lezen mensen naar mijn optredens en komen er optredens bij!

Concertverslag Vanesa Harbek.

De band opent meteen stevig instrumentaal met “Hideway” van Freddie King, een lekkere boogie met een fantastische diepe bas van Martin Engelien en strakke drums van Dirk Brand en een heerlijke solo van Vanesa Harbek. Het geluid is werkelijk perfect en dat blijft de hele show zo. Complimenten aan soundman Bernd Hagel!! De ballade “Positive Day” heeft een mooie groove met latin-shuffle en Vanesa blijkt over een mooie stem te beschikken. Dan wordt er Spaans gezongen over het gemis van Argentinië in het emotionele salsa-latin “Te Extramo Buenos Aires”. Heerlijk. Uptempo, rockig is “Trying” met tweede stem van Martin Engelien. “Vuelva Al Sur” is een rustige ballade met die typisch Spaans rollende ‘r’ in de uitspraak met ingetogen gitaarspel. “Boring Days” heeft tango- (haar opa) en rock and roll invloeden (haar vader). Gaat over haar tijd als lerares. Ook heel goed gezongen. Lekker uptempo i.p.v. Boring net als het volgende in “Sitting On A Boat”. Een heerlijke uitvoering kent “Black Magic Woman” van Santana met die latingroove en een indrukwekkende drumsolo van Dirk Brand. Rockig is “Tal Vez Manana” met fe”lle gitaarsolo. “Hell in Paradise” is meer funky rockend en een topsong; werkend naar een climax en weer terug naar de zalige groove. Die latingroove zit ook in It’s Crazy”. “Loose Blues” shuffelt prettig en na het bekende “Going Down” volgt het laatste nummer van de set “Oye Como Va” (Santana) met een magistrale bassolo in de stijl van Stanley Clark en Jaco Pastorius en ik overdrijf niet en die dankzij het schitterende diepe, volle geluid perfect doorkomt. Met het pedaal haalt hij er de meest waanzinnige geluiden uit en wordt beloond met een staande ovatie. Het zeer enthousiaste publiek wil een toegift en dat wordt “Proud Mary” en dat wordt massaal meegezongen. Het eind van een heel sterk optreden!

Helemaal eens met wat Martin Zweck zei: Klasse set, zeer latin, geïnspireerd op het nieuwe album Visiones. Het was top!