DeWolff // Photography by Satellite June

DEWOLFF: STERKER DAN OOIT EN RETESTRAK

Regelmatig zie je de nieuwsberichtjes voorbij komen. Zelfs een dreigende en onvermijdelijke derde golf van ellende en misère weerhoudt de wolven er blijkbaar niet van om weer van zich te laten horen. Juist wanneer de kust voor even veilig lijkt wordt de rust weer wreed verstoord en laten ze hun tanden zien om vervolgens de gemoederen weer bezig te houden. Het jachtseizoen is nog maar nauwelijks begonnen maar je hoeft ze niet te zoeken, ze komen vanzelf jouw kant op, al dan niet gebruik makend van de digitale wegen. Het drie-koppige Limburgse rockmonster DeWolff zag, nu bijna een jaar geleden, plotseling alle plannen rondom de presentatie van het album ‘Tascam Tapes’ in rook opgaan vanwege de pandemie. Hoewel de teleurstelling onvoorstelbaar groot was, is er nooit een moment geweest waarbij de gedachte opkwam om de handdoek in de ring te gooien. Sterker nog, er werd stevig doorgepakt alsof er niets aan de hand was. Met behulp van enkele muzikale vrienden, de trouwe achterban, de bijbel en ander literair topmateriaal is het de band gelukt om snel weer de draad op te pakken. Het bleek de beste manier om alles eens goed te verwerken. Juist in deze onzekere en spannende fase van de crisis verschijnt a.s. vrijdag 5 februari ‘Wolffpack’, het nieuwe album. DeWolff is terug en sterker dan ooit.

“Deze week repeteren we onze kontjes af om alles zo strak mogelijk voor jullie te krijgen”, zo werd er, vrij vertaald, deze week op Facebook gepost. De band is de laatste dagen keihard bezig met de voorbereidingen voor een spectaculaire en GRATIS toegankelijke livestream vanuit de Utrechtse TivoliVredenburg die vrijdag vanaf 20.30 uur de officiële release van ‘Wolffpack’ gaat inluiden. Verwacht enkele interessante gastoptredens, een indrukwekkend visueel schouwspel en kwalitatief hoogstaand muzikaal geweld. De mannen zijn er enorm druk mee geweest om alles rondom het uitbrengen van dit album in goede banen te leiden. De interesse van de pers en diverse media neemt bij iedere release steeds grotere vormen aan en ook in het buitenland blijven de activiteiten van de bevlogen muzikanten niet onopgemerkt. “We hebben het gewoon heel druk gehad en dan te bedenken dat alle shows zijn weg gevallen”, aldus drummer Luka van der Poel. Aangezien het niet mogelijk was om de fans te ontmoeten op de gebruikelijke manier werd er gezocht naar een creatieve manier om het contact warm te houden. Met een exclusief Wolffpack-lidmaatschap, voortgekomen uit een App-groepje van de bandleden onder de naam ‘DeWolff Demo Panel waarin ideeën konden worden uitgewisseld, kregen de trouwe fans tien weken lang diverse nieuwe composities aangeleverd en werden zij betrokken bij de samenstelling van ‘Wolffpack’.

“Wij zijn steeds te snel met het verplaatsen van de shows”, vertelt zanger/gitarist Pablo van der Poel. “De eerste keer werden de shows van vorig jaar maart en april verplaatst naar een paar maanden later. Het bleek langer aan te houden dus die werden vervolgens weer verzet naar januari en nu hopen we die optredens in april te doen. Je kunt niet wachten tot het gedaan is. Iedere band wilt meteen weer spelen zodra het mogelijk is en wanneer je alles opnieuw moet boeken is het te laat.”

Het laatste optreden voor publiek is 17 maart a.s. een jaar geleden. Het publiek bestond uit de crew-leden met daarnaast maar liefst 48.000 streamers. “We waren al onderweg tijdens de tour toen alles plotseling wegviel maar de Muziekgieterij benaderde ons met de mogelijkheid om daar te komen spelen en het optreden middels een live-stream uit te zenden aangezien alle faciliteiten daar reeds aanwezig waren. We zijn toen meteen vanuit Tjechië naar Maastricht gereden. Aangezien we al eerder van plan waren om iets soortgelijks te doen kwam dit dus bijzonder goed uit. En dan te bedenken dat het aanvankelijk niet eens de bedoeling was om daar te spelen.
Het lullige van het verhaal is dat na dit optreden meteen de tour klaar was en de bandleden weer thuis zaten.”

“Wanneer de Corona niet had toegeslagen was dit album er dus niet geweest en had het optreden met het Metropole Orkest in Carré nooit plaatsgevonden.”
Pablo heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om diverse boeken te lezen. “Ik ben aan het solderen geslagen”, roept toetsenist Robin Piso. Hij is online elektronica-cursussen gaan volgen en zeker als bespeler van een Hammond-orgel kan zoiets nog wel eens goed van pas komen. “Met het laatste orgel heb ik best geluk”, klinkt het opgetogen. “Er zijn namelijk tijden geweest dat vrijwel iedere dag na de soundcheck de motorkap open moest.” Hilarisch is het verhaal van het optreden in de Bat Cave van 013 waar het orgel vreemde klanken produceerde en er na meerdere pogingen om het opnieuw op te starten, rook uit de toetsen kwam en uiteindelijk alle stroom in het poppodium uitviel, de hele zaal in het donker kwam te zitten en slechts het drumstel van Luka nog te horen was. Gedurende het geïmproviseerde drum-intermezzo probeerden de technici alles zo snel mogelijk te herstellen. Het enthousiasme van het publiek was er niet minder om en al helemaal niet toen men er in slaagde om alles weer aan de gang te krijgen en plotseling ook de lampen achter de bar weer brandden.

Sinds de prille begindagen van de band is er vrijwel altijd gewerkt aan het maken van muziek in de studio of op het podium. “We zijn nog nooit zoveel thuis geweest in ons ‘volwassen leven’ zeg maar”, aldus Van Der Poel. Vrij snel na de aankondiging van de eerste strenge lockdown kwam het besef dat een volgende break best eens lang op zich kon laten wachten. “Ik ga nooit meer zoveel krijgen om te schrijven”, bedacht hij zich. Al snel bestond bestond het idee om een EP te maken en daarbij gebruik te maken van onze muzikale connecties die, net als wij, ook allemaal thuis zitten. Dat ging zo voorspoedig dat het plan van de EP wijzigde en er een volwaardige album zou kunnen ontstaan. Eerst werd er thuis opgenomen en werden de ideeën digitaal uitgewisseld maar vervolgens zijn we weer naar de studio gegaan. Tijdens de hittegolf van de afgelopen zomer, toen de regels enigszins versoepeld waren, zaten we dus weer op de Utrechtse Oude Gracht zoals we dat altijd gewend zijn.”
Was de gedwongen break niet een goed moment om even terug te kijken op dertien jaar DeWolff?
Nee dus. “We blikken altijd vooruit hoewel ik er wel eens over heb nagedacht om eindelijk eens alle dingen die we ooit gedaan hebben op een rijtje te zetten.”
Met het uitbrengen van enkele live-albums is al eens eerder teruggeblikt maar plotseling was daar het optreden met het fameuze en weergaloze Metropole Orkest. Een unieke kans voor de drie muzikanten die toch al zoveel bijzondere momenten met elkaar hebben mogen delen. Geheel onverwacht kwam de manager met de aanvraag van het Orkest om eens samen te werken met DeWolff en samen te spelen in Carré, wellicht het enige podium in Nederland waar de band nog niet eerder de boel heeft platgespeeld. Aangezien het verzoek in september binnenkwam en het optreden voor oktober in de agenda genoteerd diende te worden, was enige haast ten aanzien van vakkundige voorbereidingen een absolute noodzaak. Arrangeurs van het orkest hadden al een lijst samengesteld met de tracks uit het rijke oeuvre van DeWolff. Slechts twee repetities vormden de voorbereiding voor dit speciale event. “Het was magisch om met maar liefst 52 muzikanten jouw eigen composities te mogen spelen”, aldus Van Der Poel. Het is ook enorm spannend. “Zo vroegen wij aan de dirigent van het orkest wat er gebeurde wanneer wij als band ergens de mist in zouden gaan. “Ja dan hebben we dus een probleem, was het antwoord. “Het orkest heeft partituren en daar kan niet van worden afgeweken”, luidde de simpele verklaring.”

Het past allemaal prachtig in het carrièreverloop van de band. De ontwikkeling van DeWolff kenmerkte zich de afgelopen jaren steeds vaker door muzikale onbegrensdheden. Toch zit er tegenwoordig meer structuur in de werkwijze dan de beginjaren waarin voornamelijk lange jams de basis vormden voor het merendeel van de composities. Desondanks werd de basis van de ijzersterke, zes minuten durende openingstrack ‘Yes I Do’, die afgelopen oktober wereldwijd online werd losgelaten, toch weer gelegd tijdens een urenlange en welhaast epische jam. Pablo’s ontmoeting met Lenny Kravitz en Wolfmother’s Andrew Stockdale en Ian Peres, backstage op Bospop 2012 leidde tot een nieuwe ontmoeting met Ian Peres, inmiddels voormalig Wolfmother-bassist en toetsenist. De wolven konden het uitstekend met elkaar vinden en onderhielden langdurig contact. Piso: “Met Wolfmother hebben we zelfs een kleine serie optredens gedaan in Australië. Peres bespeelt naast de bas een Hammond-orgel met wah-pedaal. We hebben daar in Mullumbimby, beter bekend als ‘The Biggest Little Town in Australia’, met hem in een studio urenlang samengespeeld. Als we dan toch via de digitale weg alle muzikale contacten erbij halen kunnen we net zo goed iemand aan de andere kant van de wereld vragen, bedachten we. Ook met Luther Dickinson, ooit gitarist van The Black Crowes en tegenwoordig de North Mississippi Allstars, is een track opgenomen. We zijn hem ooit tegen gekomen tijdens zijn tournee met Seasick Steve. Via Luther kom je dan weer automatisch uit bij Ian Siegal omdat die twee al eens eerder met elkaar muziek hebben gemaakt.”
Robin vermeldt nog snel over de video-podcast die op de website van de band te vinden is en waar Zoom-interviews te zien zijn met de mensen die op het album te vinden zijn of in de studio hebben gespeeld. Liefhebbers van Siegal, Luther Dickinson, The Grand East en Dawn Brothers moeten zeker eens een kijkje nemen. De blues, roots, Southern rock en psychedelica zullen voor altijd een voorname rol blijven vervullen in de muziek van het drietal maar met ‘Half Of Your Love’, dat vorige week als nieuwe single verscheen, wordt toch weer een interessant zijpad bewandeld. We horen DeWolff terug gaan in de tijd van de plateauzolen en glitterpakken, onder de discobollen van de Studio 54 in de jaren zeventig. “Het is voortgekomen uit de liefde voor de swingende en groovende muziek uit die tijd. Of anders gezegd: guilty pleasures.”

We mogen zeker niet voorbijgaan aan de Nederlandse bijdragen van The Dawn Brothers en Judy Blank, want ook deze zijn absoluut geslaagd te noemen. De samenwerking met hun vrienden van The Grand East behoort tot de hoogtepunten van ‘Wolffpack’. De eerste dagen thuis in quarantaine hebben geleid tot het verhaal zoals dat in ‘Roll Up The Rise’ is beschreven en waarin wordt vooruitgeblikt op het einde van deze vervelende tijd. “Aanvankelijk was het plan om met nog veel meer gasten iets op te nemen. We wilden vorig jaar steeds weer en kort achter elkaar iets uitbrengen maar je kunt niet iemand pushen om zijn of haar bijdragen direct terug te sturen”, legt Pablo uit. Hij is verantwoordelijk voor de teksten en ook op dat gebied zijn er geen grenzen. Van der Poel is atheïst maar bezocht enige tijd geleden tijdens zijn reis in de USA een kerkdienst onder leiding van de legendarische Reverend Al Green. Een ervaring die hij zich zijn hele leven zal blijven heugen. De lockdown werd bovendien door hem aangegrepen om zich eens op Het Oude Testament te storten. Het boek ligt nog grotendeels ongelezen op tafel maar de invloeden van die ‘symboliek’ en ‘interessante verhalen’ blijken nu al ontegenzeggelijk waarneembaar. Zo is daar ‘R U My Saviour’ en zijn er gospel-klanken in combinatie met heavy rock in de track ‘Hope Train’. “Die schreef ik nadat ik een roman van Colson Whitehead had gelezen. Over een slavin in Amerika die naar het vrije zuiden probeert te vluchten via de Underground Railroad. Er zou een ondergrondse trein door supergeheime tunnels rijden die de vlucht naar vrijheid kon bieden. Het is een op ware feiten gebaseerde roman en het verhaal is te gek voor woorden, echt niet te bevatten.”

“Nooit van ons leven zullen we zo veel tijd hebben om inspiratie op te doen, te schrijven en te creëren”, bedacht Pablo zich vorig jaar. Met ‘Wolffpack’ heeft DeWolff niet alleen de nare nasmaak van het vorige jaar weggespeeld maar toont het tevens aan over een enorme overlevingsdrang te beschikken. Met ‘Wolffpack heeft DeWolff het meest bevlogen album uit zijn dertienjarige carrière afgeleverd.

5 FEBRUARI:
FREE album release livestream @ 20:30 vanuit TiVre

Concertagenda DeWolff