Foto Album recensie: Silveroller - At Dawn (EP)

Format: Digital
Label: eigenbeheer
Release: 1 maart 2024

Een schotse vriend helemaal weggeblazen door het optreden van DeWolff tijdens hun Engelse tournee tipte me ook over het voorprogramma Silverroller. Silverroller is de nieuwe band van de Engelse gitarist Aaron Keylock. In stijl heeft Silverroller wel wat weg van Dewolff al neigen zij iets meer naar het southern rock spectrum. Net zoals bij Dewolff speelt de Hammond ook bij Silverroller een belangrijke rol.

de EP at dawn opent met het lekker uptempo “Black crow” met zwaar aangezette Hammond en straffe drums, alvorens Aaron zijn gitaar riff inzet. De bridge in het nummer laat alle leden even voorbij komen waarna het nummer doortrekt naar het einde. Muzikaal houd de band wel van doortrekken, de opening van “Hold”, doet in zijn intensiteit denken aan Dewolff’s Night train. Ook hier neemt in de solo de Hammond de lead en is het wachten tot de gitaar invalt. Vette track. Ways of Saying opent met referentie naar the Almann Brothers, Hier in dit langzamer werk komt zanger Jonnie Hodson beter tot zijn recht, en net als je in de flow zit knallen ze er vol in en speelt Aaron Keylock met alles wat hij in zich heeft. Turn to gold start als een southern rocker met hier geen Hammond maar een subtiele piano. De Skynyrd style solo is fraai en de aanzet lijkt naar een dromerig freewheelend einde maar opbouwt met nu niet eens een gitaar outro maar met de drums. “Othersite” start met een vet aanstekelijke groove, die om de zang beter te laten uitkomen was gas terug neemt maar wat een vette track. Teruggrijpend op de southernrock is “Come on come in” een mooie afsluiter waarin Aaron Keylock nog eenmaal alle registers opentrekt.

Silveroller brengt een verrassend goede debuut EP uit die de liefhebbers van Dewolff ook wel zullen waarderen. Deze EP smaakt naar meer, laten we hopen dat een full album niet te lang op zich laat wachten.

Silveroller - Turn To Gold (Live in London)

Silver roller band:
Jonnie Hodson-Vocals