Stevie Nimmo by Nineke Loedeman

Stevie Nimmo Trio
NiXenMeeR, Enschede
6 april 2015

Tekst en foto’s: Nineke Loedeman / Video: Art Visuals

Na een zeer onstuimige week verlopen de paasdagen gelukkig een stuk rustiger. Hoewel, na een gezellige 1e paasdag met familie-brunch en voorjaarswandeling, ga ik op 2e paasdag naar de NiXenMeeR voor een optreden van het Stevie Nimmo Trio. ‘Rustig’ is dus relatief eigenlijk, want dit trio staat garant voor een opzwepende set van pure Blues met een scheutje Rock en een pietsje Americana. De uit Glasgow afkomstige zanger-gitarist Stevie Nimmo komt hier vanmiddag met kompanen Mat Beable op bas en Craig Bacon op drums het publiek trakteren op een paasmiddag vol onvervalste blues.

Ze zijn vanochtend vroeg vertrokken uit Reuver, waar ze op het Rockfestival speelden met onder andere Guy Smeets en de Band Of Friends. Geen van allen zijn ze nog in de NiX geweest en de mannen kijken hier hun ogen uit. De muren van de NiX zijn volgeschreven met kreten en krabbels van collega-artiesten, het stikt hier van vintage versterkers en al die andere zaken waar een beetje muzikant geweldig op kickt!

Hun set begint tegen vieren en de band trapt direct sterk af met Fleetwood Mac’s Rattlesnake Shake. Dat nummer zorgt al direct voor een hele goede sfeer. De NiX is goed volgestroomd met enthousiaste muziekliefhebbers uit alle windstreken en het is echt supergezellig. Die goede sfeer van het publiek wordt ook opgemerkt door de bandleden die zichtbaar genieten. De interactie tussen de drie mannen is mooi om te zien. De blikken die ritmesectie Craig en Mat uitwisselen doen je glimlachen, de heren vullen elkaar prima aan en dagen elkaar regelmatig uit. Ze spelen al enkele jaren met elkaar en door hun jarenlange muziekervaring werken ze moeiteloos als team samen. Stevie vervult zijn taak als bandleider als vanzelf en zowel zijn vocale- als gitaarkwaliteiten zijn bovengemiddeld goed.

Mat Beable by Nineke Loedeman

Graig Bacon by Nineke Loedeman

Enkele nieuwe, nog niet uitgebrachte songs komen voorbij, maar ook de wat bekendere nummers van Stevie’s album ‘Wynds Of Life’ uit 2010. Zoals het hele mooie Running On Back To You, waarin Stevie een prachtige outro laat horen en uiteindelijk praktisch onversterkt de laatste tonen laat wegebben. Het publiek is muisstil. Goddank. Het nummer Gamblers Roll benadrukt het geweldige baswerk van Mat Beable extra sterk. Deze Engelsman uit Lasham weet met zijn basspel de meest prachtige melodielijnen onder Stevie’s indrukwekkende gitaarwerk te zetten.

Stevie Nimmo Trio (UK), A Good Day for the Blues!! @ the Nix, Enschede, Netherlands

Zo eindigt de eerste set met A Good Day For The Blues maar na een korte pauze gaan de mannen er nog feller tegenaan. De ene na de andere gitaarsolo krijgt het publiek om de oren gesmeten. Tijdens Floodin’ In California zien we de eerste dansers de vloer voor het podium op dansen. De trend is gezet en de sfeer zit er nu goed in. Stevige songs als Change worden afgewisseld met mooie ballads zoals Eye Of The Storm en het door Marc Broussard geschreven Lonely Night In Georgia. Stevie is een groot fan van deze singer songwriter uit Louisiana die heel recent nog in Nederland optrad met onder meer JJ Grey & Mofro.

Het publiek roept om meer en de dansvloer staat nu heel vaak vol, maar helaas is het eind van deze heerlijke middag nabij: Stevie gooit er dan als toegift Goin’ Down in. Je raadt het al: iedereen danst, zingt en / of brult mee. Een betere afsluiting van dit concert kun je je niet wensen. Stevie, Mat en Graig zijn aangenaam verrast door het uitgelaten NiX-publiek. Na afloop wordt er nog druk bijgekletst en weet Stevie te vertellen dat de nummers voor het nieuwe album dan wel klaar zijn maar nog niet zijn opgenomen. Door tijdgebrek is een en ander nu opgeschoven naar voorjaar 2016. We zullen dus nog moeten wachten.

Stevie Nimmo by Nineke Loedeman (2)

De mensen trekken voldaan hun jas aan en vertrekken langzaam richting huis. Toch heerlijk zo’n middag concert, het is lekker op tijd afgelopen en dan fijn thuis, op eigen bank, nog even nagenieten van dit hele toffe concert van het Stevie Nimmo Trio.

Website Stevie Nimmo