Foto Concertverslag Popronde - Leiden 24 oktober 2019

Popronde – Leiden 24 oktober 2019

Tekst: Fons Delemarre

(Let op: alle (evt) foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren)

De Popronde is een van de avontuurlijkste en dus leukste verzamelingen van livemuziek in Nederland. In 41 (!) steden spelen dit najaar ca. 140 (!) acts die gezamenlijk meer dan 1600 (!) optredens verzorgen bij circa 800 (!) podia. De verwachting is dat meer dan 155.000 (!) bezoekers dit jaar op pad zullen gaan. De Popronde is ongeveer op driekwart, maar er zijn heel wat steden die nog niet aan de beurt zijn geweest. Wanneer welke acts waar spelen kun je uitzoeken op de website. Op de rol staan nog:

Donderdag 31 oktober: Emmen

Vrijdag 1 november: Zwolle

Zaterdag 2 november: Rotterdam

Zondag 3 november: Venray

Donderdag 7 november: Middelburg

Vrijdag 8 november: Alkmaar

Zaterdag 9 november: Deventer

Zondag 10 november: Hilversum

Donderdag 14 november: Breda

Vrijdag 15 november: Enschede

Zaterdag 16 november: Den Haag

Zondag 17 november: Meppel

Zaterdag 30 november: Amsterdam Eindfeest

Onlangs was Leiden aan de beurt. Het centrum van de stad gonsde van de muziek, mensen slenterden van kroegje naar kroegje, dan wel repten zich van het ene podium naar het andere, om vooral maar niks te missen en zoveel mogelijk nieuw, onbekend talent, dan wel redelijk gevestigde namen, te zien en te horen. Ik pak er twee uit die mij erg aanspraken. In Dranklokaal De WW spelen tijdens de Popronde altijd tamelijk eigenzinnige en superenergieke bands. Ook dit jaar weer. Over Beerbottle Chopsticks staat op de website van de Popronde: ‘Party! Beerbottle Chopsticks is een hyperenergieke en gedreven garagerock band waar je funderingen van gaan trillen. Ze repeteren onder een brug in Utrecht, en organiseren vaak zweterige DIY feesten in studentenhuizen en werfkelders. Op 15 februari hebben ze hun Single+clip ´Fit Right In´uitgebracht bij Noisey. Trek een halve liter open en spring die pit in!’ Dat is zeker waar en Beerbottle Chopsticks is dus vooral een band om te ervaren. Kleding wordt alleen maar nat van het zweet, dus kun je net zo goed het een en ander uittrekken. Zo gezegd, zo gedaan. Resultaat: het zweet krijgt vrij spel en de energie dendert door de ruimte. ‘Garage’ is een prima omschrijving, maar het is meer. ‘Aanstekelijk’, ‘Gaan-Als-De- Brandweer’ en vooral héél véél ‘Plezier’: dat is Beerbottle Chopsticks. Gecombineerd met ‘Staan-Als-Een-Huis’ én ‘Kloppen-Als-Een-Bus’ is de band een absolute aanrader. Bij hun optredens verkopen ze (droge, schone) T-shirts én de single ‘Stupid Dog’. Gaat dat beleven!

Speeldata Beerbottle Chopsticks:

Rotterdam: 2 november: Bar3
Middelburg: 7 november: Seventy Seven
Deventer: 9 november: Walhalla
Breda: 14 november: Borrel Bar Breda

Studio De Veste is een gerenommeerd en gerespecteerd podium in Leiden. Hier speelden wat later op de avond de Gumbo Kings. In de woorden van de Popronde: De Gumbo Kings zijn een vijfkoppige band die de groove van New Orleans combineren met ruige deltablues en de melodie van soul uit het oude Memphis. De band is hun liefdesbaby, en het doel is om met deze band de passie voor de muziek over te brengen door middel van een energieke live show.’ Klopt volledig. Zanger/mondharmonicaspeler Boy Vielvoye en Marc Jansen (gitaar, zang) zijn weliswaar frontmannen van de band, maar de band is echt een band. Veel plezier op het podium en samen op avontuur in de Popronde betekent veel muziek maken en kilometers vreten. Dat staat de komende tijd dus op het programma voor de Gumbo Kings. Na het uitkomen van de vinyl EP ‘Rock N Roll Juice’ (21 november 2018) is de band nog hechter geworden. Tegelijkertijd lijkt het allemaal vanzelf te gaan en klinken de Gumbo Kings lekker losjes. Kortom: kwaliteit! Gaat dat zien & horen!

Speeldata Gumbo Kings:

Rotterdam: 2 november: De Gele Kanarie
Venray: 3 november: De Taaafel