Recensie: Gumbo Kings – Gumbo Kings

Gumbo Kings – Gumbo Kings
Format: Vinyl 12 inch/ Label: Gumbo Records
Releasedatum: 21 november 2018

Tekst: Fons Delemarre

Gumbo (zie *) is een gerecht uit New Orleans en omstreken. Belangrijkste kenmerk: het is een mengelmoes van ingrediënten en smaken. Pittig is het zeker. Zo ook de muziek van de Gumbo Kings, die 21 november hun eerste EP presenteerden in de Amsterdamse Sugarfactory. De roots van de band liggen onder andere in de rockabillybluesband Sugarboy and The Sinners, maar de Gumbo Kings tappen uit een ander muzikaal vaatje. Of ze in New Orleans geweest zijn weet ik niet, maar ze hebben zich wél de muzikale cultuur van The Cresent City eigen gemaakt. Op de EP (vijf tracks) is te horen hoe hun gumbo sound klinkt. Zo heet namelijk de laatste track van de EP.
Gumbo Sound is een samensmelting en parafrase tegelijk van allerlei New Orleans geluiden. Zanger/ mondharmonica-speler Boy Vielvoye vertelde me dat het nummer eigenlijk een studiogebbetje was, niet echt bedoeld voor de EP. Op aanraden van producer Paul Willemsen (Beans & Fatback, Michelle David & the Gospel Sessions) hebben ze er een compleet nummer van gemaakt. Terecht, want het levert de perfecte staalkaart op van de sound van de Gumbo Kings. Flarden uit de vocabulaire van New Orleans/Dr. John zwerven rond, roffelende drums en het zwevende mondharmonicageluid worden puntig en latin-achtig beantwoord door gitaar en drums. Jingo Loba goes New Orleans, zo klinkt het ongeveer. Fors gepeperd met spacegeluiden en dus alles bij elkaar een swingende muzikale trip.

Het felrockend openingsnummer Leave It Alone wordt gevolgd door het eveneens zeer uptempo Rock ‘n’ Roll Juice. Beide nummers worden voortgejaagd door drums in de beste stijl van de oude Motown-soul. Paul Willemsen heeft ervoor gekozen de zang van frontman Boy Vielvoye zwaar in de galm te zetten, iets dat beide nummers een stevige, lawaaierige sound meegeeft. In track drie, de ballad Something On My Mind is dat anders. Hier blijkt dat zanger Boy niet enkel wild zingend tekeer kan gaan, maar dat hij ook gewoon mooi kan zingen. Ook heeft hij zich de chromatische mondharmonica eigen gemaakt. Past goed bij de sfeer van het nummer, dat melodisch vorm krijgt door orgel en gitaar.
De tekst van Something On My Mind heeft weliswaar weinig om het lijf, maar de orgelsolo daarentegen is prachtig invoelend. Zoals dat hoort bij “De Betere Ballad”. Mooi zijn ook de backing vocals van de dames; ze zijn ook present op Leave It Alone. Lay Down My Soul is eveneens een ballad, maar dan een met voodoo-trekjes en een Tony Joe White White-achtige swamp-feel.
De tijden veranderen, maar toch komt alles weer terug. Neem nou deze eerste EP van de Gumbo Kings. Die verschijnt vooralsnog alleen op vinyl. Maar dan niet, zoals vroeger, op het formaat van een 45 toerensingle, maar gewoon op fors LP-formaat. De volle 12 inch, dus. Mooie EP hoor, die Gumbo Kings’.

*Voor iedereen die geen idee heeft wat Gumbo nou precies is, het is een soort stoofpot waarvan het recept in de 18e eeuw in Amerikaans Louisiana is ontstaan. Echt soulfood. Het gerecht is een mengelmoesje van diverse wereldkeukens. Zo worden er cajunkruiden gebruikt, maar heeft het gerecht ook wel wat weg van een Indiase curry. Sommigen vinden het dan weer een Spaans-achtig gerecht dankzij de tomatenblokjes, maar ook zie je er Franse invloeden in terug. Met name door het gebruik van een laurierblaadje. (Bron: http://www.ohmyfoodness.nl/recipe/new-orleans-gumbo

Gumbo Kings Live!

Gumbo Kings Live op Haarlem Jazz & More

Posted by Haarlem Jazz & More on Wednesday, 16 August 2017