jools holland

JOOLS HOLLAND & HIS RHYTHM & BLUES ORCHESTRA
Paradiso, Amsterdam, 14 Maart 2015

Op twee weken na is het precies een jaar geleden dat we Jools Holland & His Rhythm Orchestra weer verwelkomen in zijn geliefde Paradiso. Hij vraagt zich af of wij er zin in hebben vanavond. Het is zaterdag en de hoofdstedelijke poptempel zit tot de nok toe gevuld met een publiek dat aangeeft wel zin te hebben in een feestje.

In een nagenoeg zelfde opstelling als vorig jaar begint de sympathieke Brit zijn set met een vlotte instrumentale boogiewoogie. Het muzikantenelftal dat hij de afgelopen jaren om zich heen heeft verzameld vormt al geruime tijd het basisteam maar zowel drummer Gilson Lavis als zangeressen Ruby Turner en Louise Marshall krijgt een speciale vermelding op de aankondigingsposter. Lavis en Holland kennen elkaar al van hun tijd samen in de band Squeeze. Dat de twee tegenwoordig zo prettig samenwerken is gezien de turbulente levensstijl die de drummer er indertijd op nahield , ronduit verbazingwekkend. De inmiddels tot ‘R&B Orchestra Resident-drummer’ benoemde muzikant zou rond de vijf keer zijn ontslagen uit de populaire Britse band maar werd evenzoveel keer weer in de armen gesloten. Typisch een gevalletje van iets te veel rock ’n roll maar dat we hier te maken hebben met een uiterst vakbekwame trommelaar is zonder meer een feit. Holland kijkt vanachter zijn piano regelmatig en vol van trots om zich heen. Je zou door dat drumgeweld bijna de bescheiden opgestelde meestergitarist Mark Flanagan vergeten. We zijn tien minuten onderweg maar Jools’ ‘Boogie Woogie-train’ is al behoorlijk op stoom geraakt.

Wanneer ook de twee achtergrondzangeressen aansluiten wordt al snel duidelijk dat eerdergenoemde Marshall er vanavond niet bij zal zijn. Zij is op dit moment niet fit genoeg om mee te gaan in het drukke tourschema van het orkest. Daarom zien we Beth Rowley in een glansrol tijdens haar vertolking van het romantische Valentine Moon waarmee zij herinneringen oproept aan Sam Brown die voorheen regelmatig deel uitmaakte van de orkestleider en zijn gevolg. Ook Mabel Ray, dochter van Holland, krijgt haar momenten in de schijnwerpers evenals alle blazers die één voor één naar voren komen na een introductie van de muzikale regisseur. Het zijn in totaal maar liefst vijf saxofoonspelers, drie schuiftrombones en twee trompettisten. Tijdens het razendsnel gespeelde instrumentale Bumble Boogie waarin het koperwerk volledig wordt benut, lijkt de voormalige kerk daadwerkelijk op zijn grondvesten te schudden. Holland heeft inmiddels zijn jasje uitgedaan en zijn bretels losgemaakt. Op de balkons kunnen diverse bezoekers de verleiding niet langer weerstaan en maken van de achterliggende ruimte gebruik om daar in het donker een dansje te wagen.

Jools Holland & his R&B Orchestra, Paradiso 14 maart 2015:

Jools Holland & his R&B Orchestra 10 Singalong In A Dancing Mood Trombone Solo Enjoy Yourself 7min 4

Er bevinden zich opvallend veel Britten in het publiek en dat komt goed uit met een meezinger als Enjoy Yourself (It’s Later Than You Think) in de toegiften. De ska-uitvoering is een mooie voorbode van de gasten die we later dit jaar in het orkest zullen aantreffen, namelijk Pauline Black en Arthur Hendrickson van The Selecter die dit jaar het 35-jarig bestaan van deze band vieren. Dit optreden blijft het aantal speciale gasten beperkt tot één maar dat is dan wel Ruby Turner, eigenlijk ook al lange tijd een vaste waarde in het orkest, die met haar indrukwekkende strot altijd garant staat voor één of meerdere hoogtepunten van de avond. Deze keer zijn het I Still Went Wrong en het van Ray Charles afkomstige Jumpin’ In The Morning die op het laatste album van Jools en zijn orkest te vinden zijn. Laatstgenoemde hadden we overigens vorig jaar ook al te horen gekregen en wanneer er ook nu wordt afgesloten met Ok, Alright, You Win lijkt het vanavond wel heel erg op een herhaling van de show die we toen voorgeschoteld kregen. Weinig verrassingen dus maar ook weinig ontevreden gezichten na afloop van het concert.

Voor diegenen die nog niet uitgefeest waren had de Amsterdam Beat Club in de kleine bovenzaal nog een fijne afterparty in petto met heerlijk authentieke rhythm & blues en rock ’n roll van 44 Shakedown en de fijne 45 toerenplaatjes van dj’s Ir. Vendermeulen en Daan Modern.