Crimpen Blues Festival

Crimpen Blues Festival, Krimpen aan den IJssel, 22 februari 2014

Tekst: Ton Kok. Foto’s: Patrick Roos

Afgelopen zaterdag 22 februari vond in theater De Tuyter in Krimpen aan den IJssel het eerste door de Stichting Krimpvrij georganiseerde Crimpen Blues Festival plaats. Organisator Hugo Boudesteijn en partner in crime Rutger van den Bosch hadden voorzichtig een blues avond opgezet, die als opmaat moet dienen voor een jaarlijks terugkerend groter evenement.

Voor bluesliefhebbers is het theater toch een beetje wennen. Een zaal met zitplaatsen en waar geen drankje mee naar binnen genomen mocht worden en een eindtijd van klokslag 23.00 uur. Nu was en tussen de stoelen en de band genoeg ruimte om een dansje te maken en daar maakten, naarmate de avond vorderde, steeds meer mensen gebruik van. Bovendien werd het drinken in de zaal al snel oogluikend toegestaan.

Om precies half negen namen Dave Chavez (gitaar/zang) en Slim Robin van Roon (harmonica/zang) plaats op het podium. Met veel bekenden van het duo op de eerste rij was er al direct sprake van een lekker ontspannen sfeertje en trapten de heren af met Jimmy Reed’s “You Don’t Have To Go”. Nou, dat waren de meeste bezoekers ook nog niet van plan. Dave en Robin maken ook deel uit van de Dave Chavez Band. Het gitaarwerk van Dave nam deze avond een iets minder prominente plaats in, hoewel hij als zanger wel nadrukkelijk aanwezig was, terwijl Robin op indrukwekkende wijze de meeste solo’s voor zijn rekening nam. Een half uur was eigenlijk te kort, maar de stemming zat er goed in.

Crimpen Blues Festival

Na een korte pauze was het de beurt aan de Twelve Bar Blues Band. Natuurlijk een naam die garant staat voor kwaliteit en een begrijpelijke zet van de organisatie voor een eerste editie. Als vanouds maakte de heren er een fraai feestje van. Een strakke fundering wordt neergelegd door Randy Pears (gitaar), Patrick Sideburn Obrist (bas) en Jeffrey van Duffelen (drums), terwijl de twee-eenheid Jan Scherpenzeel (zang/harmonica) en Kees Dusink (gitaar) hier een prima bluesy bouwwerk op neerzet. Op heel speciaal verzoek stond “Standing On Melting Ice” weer eens op de setlist, terwijl hier de laatste tijd ook Johnny Winter’s “Tired Of Trying” opstaat.

Om tien over half elf sloot de Twelve Bar Blues Band met ”Key To You Heart” een geïnspireerde set af, waarna Dave Chavez en Robin van Roon zich bij het gezelschap voegden voor een afsluitende jam. Vaak zijn dergelijk jams een beetje rommelig, maar deze heren wisten elkaar goed te vinden en vanaf het begin vlogen de vonken er vanaf. “Every Day I Have The Blues” was de basis, maar ook stukken van andere nummers als “Caldonia” kwamen voorbij.

Gitaarduels, harmonicaduels, afwisselend zang van Jan Scherpenzeel en Dave Chavez, terwijl ook de zeer enthousiaste organisator Hugo Boudesteijn nog even plaats nam achter de microfoon om een bijdrage te leveren. Alle spanningen van afgelopen dagen schudde hij van zich af. We kregen een werkelijk schitterende finale voorgeschoteld.

De heren van de Stichting Krimpvrij kunnen terugkijken op een geslaagd Crimpen Blues 2014. Het eerste festival was geslaagd en men kwam uit de kosten. Van de bands niets dan lof gehoord over de verzorging en organisatie. Mannen, op naar de volgende editie.

Voor de echte blues mensen was het nog wel erg vroeg, dus op de terugweg ook nog even langs de Rotterdamse Blues Sociëteit l’ Esprit gereden om de tweede set van de groep Flat Tire mee te pakken. Deze band zette een lekker stukje Westcoast blues neer. We gaan ongetwijfeld meer van hen horen.

Crimpen Blues