image_1364664091994704 DSB

Dave Chavez Band – Sharp Like A Knife
Format: CD/ Releasedatum: Maart 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Ton Kok

Op 22 maart j.l. was ik bij de cd presentatie van de debuut cd van de Dave Chavez Band in een goed gevulde Rotterdamse Bluessociëteit l’Esprit. Twee stevige sets werden de bezoekers voorgeschoteld en na afloop wisselde de eerste partij cd’s van eigenaar.

De Dave Chavez Band werd eind jaren negentig opgericht en na een sabbatical van enkele jaren werd de groep in 2011 heropgericht. Vorig jaar, tijdens het Kid Ramos benefiet concert in het Belgische Fleurus Boyd wist Dave niemand minder dan Boyd Small te strikken als producer en met verder technicus Remi de Caes (die in Rotterdam officieel het eerste exemplaar overhandigd kreeg) heeft men een heerlijk schijfje afgeleverd, getiteld “Sharp Like A Knife”.

Het openingsnummer is “Dirty C” en dat is even schrikken. De bas zit naar mijn idee te diep in de mix en is in standaardafstelling van mijn cd speler nauwelijks te horen. Gelukkig is dit alleen bij dit ene nummer het geval. De overige nummers zijn prima in orde met de harmonica van “Slim Robin” van Roon prominent aanwezig. Eric Lipman speelt bas en veteraan Joost Tazelaar is de drummer van het gezelschap. Tenslotte frontman Dave Chavez. Hij weet lekker puntige solo’s uit zijn Fender te halen en als zanger komt hij er ook verrassend goed van af. Vooral in de beide solo gebrachte nummers “Trouble In Mind” en “Ain’t No Sunshine” blijkt hij over een warm stemgeluid met een fraai timbre te beschikken. Juist de eenvoud is in deze nummers de kracht.

De derde cover is het door Kim Wilson geschreven “Walking To My Baby” , dat hier een langzame en spannende uitvoering krijgt met een groots harpwerk van Robin van Roon. Het overige werk is van eigen hand “Sharp Like A Knife” is een catchy rocker. “Boogie Real Low” een uitbundig gebracht nummer met een stevig Bo Diddley-ritme, “Is That OK?” daarentegen wordt lekker ingetogen en relaxed gebracht. “Hungry Man” stond ook op de gelijknamige demo uit 1999, maar staat in de nieuwe versie nog steeds als een huis.

We hebben hier een lekke rauw product van eigen bodem dat aan te raden is voor alle liefhebbers van Westcoast blues met een vleugje Texas style.

Songlist:

01. Dirty C