Foto Concertverslag: Blues Caravan in Piano Dortmund 07-05-2023

Tekst: Gernot Mangold, vertaling André Wittebroek.
Foto’s: Marco van Rooijen van optreden Moulin Blues.

(Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Dit jaar viert het door Thomas Ruf in het leven geroepen Blues Caravan haar meerjarig jubileum (18). Een prima reden dit te vieren met een live cd/dvd opname en men heeft gekozen voor Musiktheater Piano in Dortmund. De drie optredende jonge muzikanten hebben de mogelijkheid zich samen aan de bluesrockfans te presenteren en voor zichzelf hun bekendheid te vergroten.

Om 20.00 uur is het zover, Thomas Ruf begroet Ashley Sherlock, Will Jacobs, Ally Venable op het podium met de ritmesectie bestaande uit Arne Imig op bas en Isaac Pulido op drums. Gezamenlijk openen ze met de Beatlesklassieker ‘With A Little Help From My Friends’, waarbij ze afwisselend de leadzang doen. Hier is al te merken dat de drie muzikanten excellente gitaristen zijn, maar ook over prima stemmen beschikken en ze meteen voor enthousiasme in Piano zorgen.

Daarna heeft de jonge Engelsman Ashley Sherlock het podium voor zich en begint met een rockige versie van de Neil Youg evergreen ‘Ohio’. Met ‘Think She Knows’, ‘Dear Elisabeth’ en ‘Trouble’ van zijn aktuele album ‘Just A Name’ bewijst hij een goede songwriter te zijn. Zijn heldere en doordringende stem zorgt voor applaus evenals zijn solo’s. Een absoluut overtuigend optreden waarbij hij van Arne Imig op bas en Isaac Pulido op drums de nodige krachtige ondersteuning kreeg en hij er zeker nieuwe fans bij gekregen heeft.

Zonder pauze gaat het dan verder met de uit Chicago stammende, maar sinds een paar jaar in Berlijn wonende Will Jacobs, die al een tijdje door Europa toert. Snel brengt hij met zijn stijl, die blues met funky-accenten doorspekt, vele fans aan ritmisch meebewegen. Hij laat zien dat hij tussen de songs ook een goede entertainer is. Vooral bij de titelsong van zijn nieuwe album ‘Goldfish Blues’ en ‘I Wish’ maakt hij topreclame voor dat album. Vocaal een sterk optreden, waarin hij goed contact met het publiek heeft en naast zijn funkystijl de songs met spetterendgitaarsolo’s kruidt.

Na een korte pauze komt dan de eigenlijke ster van de avond Ally Venable op het podium met in haar tas enkele songs van haar nieuwe album ‘Real Gone’. Dit album maakte ze met ondersteuning van Buddy Guy en Joe Bonamassa en staat al enkele weken op de eerste plaats van de USA bluescharts! Texas Honey Ally Venable laat met ‘Real Gone’ en ‘Don’t Loose Me’ zien , dat ze songs live ook fantastisch speelt, en als powertrio spelen kan met haar eigen vaste drummer Pulido en bassist Imig. Hoogtepunt van haar indrukweekende optreden is Tribute To SRV’, opgedragen aan haar grote voorbeeld, Stevie Ray Vaughan, waarbij ze in zijn stijl schitterend gitaarspel vertoont. Men krijgt een een beetje de indruk dat ze met haar blikken naar boven haar grote idool zoekt, die ze vast een lach op zijn gezicht getoverd heeft..

Na Venable’s ‘optreden staan Ashley Sherlock en Will Jacobs weer samen op het podium en rocken met enkele passend gepeelde covers het Piano.’ I’ll Play The Blues For You’ van Albert King en ‘Gimme All Your Lovin’ ’van ZZ Top met duellerende gitaarsolo’s en wisselende leadzangs als hoogtepunten. Men sluit af met de song waarmee men de show begon en maken met ‘With A Little Help From My Friends’ de cirkel rond.

Met de getoonde klasse van de drie jonge muzikanten hoeft men zich over de toekomst van de bluesrock geen zorgen te maken!

Line-up:
Ally Venable: lead vocals, vocals, gitaar