Billy Sheffield & Fried Bourbon
23 oktober 2010
Nix BBBluesclub, Enschede

Ingestuurd door Herbert Schluter

Op zaterdag 23 oktober mocht ondergetekende van Bluesmagazine.nl op bezoek in de Nix Bluesclub in Enschede, waar een optreden gepland was van Bill Sheffield. Na binnenkomst in de club zat een heer op leeftijd lekker relaxed op een luie fauteuil te pingelen op een akoestische gitaar. Je raadt het al: Bill zelf. Afkomstig uit Georgia had hij de Belgische bluesband Fried Bourbon bereid gevonden om hem te begeleiden tijdens dit concert.

Om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van Bill Sheffield gehoord, maar de Nix heeft nou eenmaal een reputatie dat er hele goeie acts geboekt worden en je moet je uiteraard ook openstellen voor iets nieuws! Dat kan heel leuk uitpakken en dat was hier ook het geval. Vanaf het eerste liedje weet deze man te boeien met een dijk van een stem en dito songs. Dat is dan een mix van eigen werk, afgewisseld met covers zoals ‘Bright Lights, Big City’ van Jimmy Reed en bijvoorbeeld ‘I want you’ van Bob Dylan. Herkenbaar, maar toch met een zeer eigen ‘Bill Sheffield’ sound.

Gelukkig kreeg Fried Bourbon ook in beide sets de ruimte om hun eigen werk te laten horen en ze bewezen hiermee dat ze niet voor niets een rijzende ster zijn in Bluesland. Deze band bestaat uit Seppe Donvil op drums, Luk Michiels op bas, Tim Ielegems op gitaar en zang en Steven Troch die zowel als zanger als harpspeler voor kippenvel zorgt. Zeker een band om in de gaten te houden!

Als laatste toegift speelde Bill een liedje met een vrij erotische ondertoon, waarbij Seppe Donvil een strakke basis speelde en Bill zelf een soort percussie speelde op een omgekeerde gitaar.

Kortom, een heel geslaagde avond waar de aanwezigen nog lang van kunnen nagenieten. Dank aan de Nix voor de gastvrijheid en uiteraard Bluesmagazine.nl voor de uitnodiging!

Fried Bourbon