DSC04450

Band Of Friends
Calypso Theater, Wijk Bij Duurstede
16 mei 2015

WIJK BIJ DUURSTEDE – Zaterdagavond 16 mei organiseerde BluesinWijk in het Wijkse Calypso-theater een bluesavond die geheel in het teken stond van de in 1995 op 47- jarige leeftijd overleden Ierse bluesrockgitarist, songwriter en bandleider Rory Gallagher. Naast een film was een ruim anderhalf uur durend live-optreden van Band of Friends het hoogtepunt van de avond.

Tekst en foto’s: Paul Scholman

Band Of Friends bestaat uit de Ierse Gerry McAvoy op de bas. Hij toerde meer dan 20 jaar met Rory Gallagher en speelde op alle albums. Gerry speelde ook nog met Deep Joy, Champion, Jack Dupree en Nine Below Zero. Ted McKenna uit Schotland bespeelt de drums en speelde met Rory Gallagher van 1978-81. Albums uit die tijd zijn ‘Photo Finish’, ‘Top Priority’ and ‘Stage Struck’. Tevens speelde Ted en nam ook platen op met Greg Lake of ELP, Gary Moore, Michael Schenker and Ian Gillan van Deep Purple. Het derde bandlid is de Nederlandse Marcel Scherpenzeel op gitaar en zang. Hij groeide op met Rory’s muziek en is volgens Gerry “ The closest guitarist to Rory you will ever hear”. Meer dan 20 jaar droeg Marcel mede de toorts de wereld over om de blues uit te dragen. Marcel speelde in de Marcel Scherpenzeel Band en Wolfpin, waarmee hij vaak Gallagher sessies speelde. In 2013 won de band een European Blues Award.

DSC04212

Minder Wijkers
Arie Verheul noemt de avond op voorhand al een succes, enkele minuten voor het optreden. Er zijn minder ‘Wijkers’ aanwezig dan gebruikelijk, maar wat opvalt is dat er veel mensen uit alle windstreken van de lage landen te vinden zijn in Calypso, meestal de uitvalbasis voor Bluesin Wijk. Ruim 200 mensen weten de gang naar ‘Bluesin Wijk’ te maken, een aantal wat de laatste tijd minder vaak voorkwam dan in de beginjaren van het nu ruim 5-jarig bestaan, aldus Arie.

Rory voor en Rory na
Tussen deze mensen, lopen fans van het eerste uur van Rory Gallagher en er bestaat, zo lijkt het, geen andere muziek dan die van Rory. Kom niet aan hun held, want dan krijg je het een en ander te horen. Beetje kortzichtig naar mijn bescheiden mening, want er is natuurlijk veel meer dan alleen maar de muziek van Gallagher.

Heel Europa
Deze band heeft met Marcel natuurlijk een deel van haar roots hier liggen, omdat Marcel nou eenmaal een volbloed Nederlander is. Het heeft echter wel wat moeite gekost om Band Of Friends naar Wijk te krijgen en dat is natuurlijk niet zo gek als je ziet waar ze allemaal optreden, echt in heel Europa, maar het is gelukt. Vooraf wordt er een film vertoond van Gallagher als voorprogramma voor de diehards of voor de mensen die de in juni 1995 overleden Ier nog niet zo goed kennen.

DSC04405

DSC04192

Spreekstalmeester van dienst is Frans Hoving. Hij vraagt voordat het filmdoek wordt opgetrokken een minuutje stilte voor de deze week overleden B.B. King. Aansluitend roept Frans de heren van Band of Friends om het podium te betreden.
Er wordt een set nummers voorgedragen met eigen werk, maar natuurlijk ook het werk van Rory Gallagher. Er wordt met veel gedrevenheid en lol gespeeld en bandleider Gerry McAvoy heeft er duidelijk zin in. Hij staat werkelijk vrijwel geen tel stil en zweept met regelmaat het publiek op, maar de crowd is van zichzelf al behoorlijk enthousiast en heeft niet veel aanzet nodig. Gerry vraagt af en toe om stilte, wat niet altijd even goed lukt en voegt het publiek toe dat als hij praat, dat hij het dan graag fucking stil heeft… Bij de derde of vierde poging is het eindelijk voldoende stil en kan hij wat vertellen en Marcel Scherpenzeel een rustig stukje tokkelwerk ten gehore brengen. Met Off The Handle wordt B.B. King geëerd, maar daar ligt natuurlijk een vette jus Gallagher overheen. Ik vroeg mij af of ze al op dezelfde wolk zitten te spelen…

Uitstekende imitatie
Wat kan die Scherpenzeel overigens toch heerlijk die nummers van Gallagher vertolken op zijn gitaar, maar vooral ook als zanger. Zijn uitstekende intonatie doet je Gallagher bijna vergeten. Voor mij geen nieuws, want dat heb ik hem met zijn oude band Wolfpin ook met regelmaat zien doen: effe drie kwartier Gallagher! Nu mag hij de hele avond…
De heren hebben er zichtbaar lol in. McAvoy loopt nog een keer een rondje door de zaal zonder zijn basgitaar om het publiek een keer extra op te zwepen. Dat leidt hem naar de uitspraak dat we om de buren moeten denken.
Ik denk dat de gastheren Frans Hoving en Arie Verheul, de door ziekte getroffen Anton Winkel moest helaas nog even verstek laten gaan, tevreden terug zullen kijken op een wederom zeer geslaagde avond. Het was een feest van het begin tot het eind met heerlijke solo’s van Marcel Scherpenzeel en de opzwepende Gerry McAvoy. Ted McKenna mogen we natuurlijk niet vergeten, want ook hij heeft de hele avond met een grijns op zijn gezicht gezeten. Een rete strakke Band of Friends.

Setlist:
Cradle Rock
Wayward child