Beth Hart

Beth Hart

An Evening With Beth Hart
TivoliVredenburg, Utrecht
29 oktober 2018

Drie concerten in één jaar van Beth Hart in ons land levert ondergetekende het beeld op van drie totaal verschillende optredens met als overeenkomst dat ze allemaal indrukwekkend waren.

Tekst: Harry Pater / Foto’s: Marco van Rooijen. Alle foto’s van dit concert zijn te zien in het album Beth Hart. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Een jaar geleden was ik bij het fantastische en intieme soloconcert in theater De Spiegel in Zwolle [lees hier het verslag], in mei van dit jaar het grootste concert van Beth met band ooit in de Ziggodome [lees hier het verslag], dat ook veel indruk maakte en afgelopen maandagavond stond ze met een als soloconcert aangekondigd en al lang uitverkocht optreden in het vernieuwde TivoliVredenburg in Utrecht. Het was al zeker meer dan vijf jaar geleden dat ik in deze concertlocatie was en ik was dan ook heel benieuwd hoe het er na de grootschalige verbouwing uitziet. Om eerlijk te zijn: de buitenkant en de entree zien er prachtig en nieuw uit, maar de grote zaal, die we vroeger Muziekcentrum Vredenburg noemden, ziet er nog precies zo uit als toen! De akoestiek was er altijd uitstekend en dat is gelukkig zo gebleven!

Beth Hart

Als de zaallichten gedoofd zijn, gaan die op het podium aan en komt Beth van achteren naar voren “Hello you guys!” roepend. Ze krijgt al een daverend applaus nog voordat ze nog maar één noot heeft gespeeld. Ze neemt vervolgens al pratend plaats achter haar kleine vleugel, waarop verschillende kaarsjes branden en begint met Setting Me Free. Meteen is al duidelijk dat ze er èn veel zin in heeft èn heel erg in vorm is, ze zingt heel gevoelig en wisselt dat af met heerlijke uithalen; en dan hebben we het alleen nog maar over de eerste song! Vaak vertelt ze voorafgaand aan de te spelen songs waarover deze gaan, wat vaak een extra dimensie geeft aan de performance.

Beth Hart

Beth Hart

Gedurende het hele concert weet ze steeds de juiste toon te raken en daarmee ook het enthousiaste publiek. Van gepraat door mensen in de zaal is niets te merken en mede daardoor heeft Beth ook veel contact met haar fans. Na Baddest Blues en Skin, dat gaat over haar aan aids overleden zus, kondigt ze Jon Nichols aan, haar vaste gitarist met wie ze al zeker twintig jaar samenwerkt. Jon begeleidt haar vervolgens op vrijwel alle volgende songs op verschillende akoestische gitaren en verzorgt ook regelmatig de backing vocals. Als eerste spelen ze samen Bang Bang Boom Boom. Nadat ze Bottle Of Jesus hebben gespeeld besluit ze om, zoals ze dat zegt, nog meer eerbetoon aan Jezus te brengen en wordt de Tom Waits cover Chocolate Jesus ingezet, al is ze al na twee zinnen even de tekst kwijt, maar daarna gaat het goed.

Beth Hart

Natuurlijk wordt haar echtgenoot Scott verschillende keren genoemd, want hij is zeker een van haar inspiratiebronnen. Na de eerste keer dat ze hem noemt speelt ze het prachtige Jealousy, waar dat over gaat lijkt me duidelijk. Bij Waterfalls krijgt ze het publiek massaal aan het meezingen in met name het intro en het refrein. Hierbij zingt ze alleen met begeleiding van Jon en even later neemt ze zelf ook een akoestische gitaar ter hand, later ook een akoestische basgitaar.

Beth Hart

De avond vliegt voorbij en het is ondoenlijk om alle songs te beschrijven (zie de setlist hieronder) en voor je het in de gaten hebt is het ineens afgelopen na het indrukwekkende St Theresa! Uiteraard wil de enthousiaste menigte méér en dat krijgen ze dan ook, in de vorm van Love Is A Lie, Jazz Man, Fire On The Floor en als laatste het door Beth alleen achter de vleugel uitgevoerde Leave The Light On. Dit is, zo zegt ze nadat ze tot twee keer toe de tekst kwijt is, haar meest gespeelde song. Maar het zij haar vergeven, want uiteindelijk was het een van de hoogtepunten van de avond. Het concert duurde in totaal net geen honderd minuten, toch wel kort als de vorige keren respectievelijk twee en een half uur en twee uur duurden. Vanavond dus geen L.A. Song, maar twintig andere meer of minder bekende songs. Zoals vrijwel altijd is de setlist van de ene dag weer anders dan die van de vorige of volgende. Ik ben nu alweer benieuwd naar haar volgende Nederlandse concert!

Beth Hart

SETLIST BETH HART 29.10.2018 TivoliVredenburg, Utrecht
Setting Me Free