24 Pesos
the Nix, Enschede
11 december 2010

24 Pesos

Tekst : Herbert Schluter / Foto’s : Bert van der Veen

Heel Nederland hield zich bezig met het opzetten en versieren van de kerstboom. Heel Nederland? Nee, een select gezelschap had de weg gevonden naar de Bluesclub in Enschede om getuige te zijn van een lang verwachte primeur: het eerste optreden op het vasteland van Europa van 24 Pesos.

24 Pesos

Deze band uit Londen bestaat nu een dikke twee jaar en heeft in die korte tijd een uitstekende reputatie opgebouwd. Voor diegenen die nog niet van 24 Pesos gehoord hadden: zanger/gitarist/harpist Julian Burdock en bassist Silas Maitland werkten al sinds 2006 samen toen ze materiaal schreven voor Geno Washington. In 2008 liepen ze drummer Mike Connolly en Hammond-toetsenist Moz Gamble tegen ’t lijf en 24 Pesos was een feit. Dat er in Mexico nog een band bestond met dezelfde naam mocht de pret niet drukken…

Het eerste album, the Boogie Worm, uit 2008 werd al erg goed ontvangen en ook de live optredens werden erg gewaardeerd. In oktober 2010 werd het tweede album ‘Busted, broken and blue’ uitgegeven en ook dit schijfje kreeg uitstekende recensies. Het wachten was dus op de oversteek van dit kwartet om ook ‘mainland Europe’ te veroveren en dat geschiedde op 11 december in ‘de Nix’.

De verwachtingen waren dan ook hooggespannen en ik moet zeggen dat de heren deze verwachtingen meer dan waar hebben gemaakt. De bluesclub beschikt over een eigen vintage backline van buizenversterkers en wat dies meer zij en de band voelde zich naar eigen zeggen als ‘kids in a toystore’ toen ze al dat moois zagen. Dat enthousiasme en het pure speelplezier spatte er dan ook na de eerste noten vanaf. Mike en Silas leggen een strakke basis waar Julian zich prima op kan uitleven met gitaar en zang. Wat een stem heeft die man! En dan Moz… hij leeft zich helemaal uit op de toetsen, hij mishandelt het instrument bijna maar dat levert een muziek op om kippenvel van te krijgen. Dat, gecombineerd met een mimiek die doet denken aan Stevie Wonder, is gewoon een feest voor oren én ogen. 24 Pesos speelde een afwisselende mix van nummers van beide albums waarbij met name het nummer ‘Maxwell Street’ herinneringen oproept aan Blueshelden van vroeger. Een echt tribute nummer.

24 Pesos

Hoewel blues de basis is van deze band kun je er een heleboel invloeden in ontdekken van funk tot jazz. Dat maakt het dan ook tot een hele aangename ervaring. Het is al vaker gezegd maar we zeggen ’t hier nog maar een keer: dit is een band waar we zeker meer van gaan horen! Optreden gemist maar toch nieuwsgierig? Op 22 januari kun je ze zien in W2 in den Bosch en op 12 juni tijdens Ribs ’n Blues in Raalte.

24 Pesos

24 Pesos