ROB TOGNONI – ‘2010db’
Label: Music Avenue/Blues Boulevard
Formaat: CD
Datum release: Maart 2009

rob-tognoni-2010db

Hoewel ondergesneeuwd in een aantal prachtige releases in de maand maart kunnen we uiteraard niet om het nieuwe album van Rob Tognoni heen. ‘2010db’ is nummer tien en zal wederom de nodige nieuwe fans opleveren aangezien er ‘diep’ wordt gegaan in de breedte van het blues-rock-genre. De in Tasmanië, Australië geboren Tognoni is trots op zijn afkomst en de invloeden die dit met zich meebrengt zijn duidelijk terug te vinden.
Wanneer je hem ‘Rock ‘N’ Roll Is In My Blood’ hoort brullen in de knallende opener ligt een vergelijking met AC/DC voor de hand en tijdens het up-tempo-‘Spaceman’ vliegen de didgeridoos om je oren.
‘Can’t See The Smoke’ is een makkelijk in het gehoor liggende bluesrocker met een lekker ‘meezing’-outro. ‘TV Preacher’ is grotendeels akoestisch maar desalniettemin behoorlijk stevig en bovendien toegankelijk (wellicht door menigeen als commercieel bestempeld). Ongecompliceerd Australisch beuk-werk horen we in het titelnummer en voor even lijkt de blues ver te zoeken. Iets wat met het instrumentale ‘Pourin’ Down On Me’ weer helemaal wordt goedgemaakt. Alsof de meester zijn eigen ‘Tin Pan Alley’ heeft willen maken wordt hier toch een sterk staaltje gitaarvirtuositeit neergezet. Met ‘Stupid Mistake’ lijkt Tognoni het volgende nummer te willen aankondigen waarin het psychedelische ‘San Francisco’, bekend geworden door Scott McKenzie, door Tognoni op een weliswaar eigentijdse en verantwoorde wijze wordt vertolkt maar eerlijk gezegd niets toevoegd op dit verder uitstekende album waarmee een heel goed excuus is gevonden om de festival-podia in Europa te bestormen.
(Jeroen Bakker)

01. This is Rock ‘N’ Roll
02. Boogie Like You Never Did