Artiest: John Primer
Titel: All Original
Formaat: CD
Label: Blues House Productions
Release datum: december 2008

John Primer - All Original (CD)

The Real deal van de Chicago blues is weer terug met een fonkelnieuw album, en maakte daar ook meteen zijn langgekoesterde droom mee waar, nl zijn eigen label- please welcome Blues House Productions, en dat gaat nog veel meer moois geven binnenkort getuige de informatie die ik mocht ontvangen. Het laatste album van John is al wel een tijd terug mensen, maar hij is nog steeds ongekend populair in de blues-scene, want dit is de echte Chicago Crack die wat mij betreft als de missing link mag worden gezien tussen de oude Chicago-blues en de nieuwe vorm. John zijn gitaarspel is dan weer zeer bijtend (slide, alsof zijn leven er van af hangt),en dan weer prachtig ingetogen, en daarbij ook nog een prachtig stemgeluid in zeer pakkende composities. Dat hij nog steeds “Hot” is, bleek wel een tijdje geleden tijdens zijn gig in Zoetermeer met Hein Meyer. Deze gig kende werkelijk zijn weerga niet, en gaf aan dat deze man groots is.

Dat hij groot is blijkt ook wel aan zijn staat van dienst, al heel wat grammys en Handy Awards ontvangen, en met alle groten uit de business te hebben gespeeld, en ook bij magic slim een zeer belangrijke rol had met o.m ook Nick Holt.

Dit nieuwe album is er weer een om van te smullen, allemaal eigen songs zoals alleen John Primer dat kan, en de productie is erg goed, en de Real Deal (zijn band) laat zich weer van een uitstekende kant zien. Leuk is ook dat hij zijn oude maatje weer eens ingelijfd heeft op dit nieuwe album nl. Harmonica Hinds, die onlangs zelf ook met een nieuw album kwam, maar al regelmatig op andere albums te horen was van Primer, (The Stuff You got to watch), en dat is een feest kan ik je melden.

Het album opent met “add a little touch”, Chicago-blues op zijn best en zet meteen ook de toon voor dit album. Track 2-“going back to Missisissippi” is een ode aan zijn geboortestreek. Track 3-“I called my baby” onvervalste slowblues met messcherpe slidelickjes erin, Track 6-”Other man”, back to the crossroads –riff, puntig klinkend, en Primer zingend als een jonge hond. Dan funky “the woman that I’m loving” ala Albert King en ook Jimmy Johnson, Ja, ik kan wel doorgaan, maar er moet ook nog wat te ontdekken zijn, dus ik besluit dit rijtje met absoluut het hoogtepunt ”at home alone”

Wat ook erg opvalt is dat de toetsen regelmatig te horen zijn in mooie partijen vooral.

De band The real Deal bestaat uit:
David Ross – Piano and organ
Michael Morrison – bass guitar
Vernon Rodgers – drums

En natuurlijk de man waar het allemaal om draait de onbetwiste held van de Chicago-blues, waar Muddy Waters trots op zou zijn, John Primer, en als speciale gast Harmonica Hinds-harmonica

Dit is een release die zonder twijfel weer rustig als een klassieker mag worden bestempeld, zoals eigenlijk alles van deze kanjer uit de “Deep South”-Kopen dus, en hem zien, want Rob de Koning van King Bee Music Agency haalt hem weer hier naartoe in mei. Hulde Hulde Hulde- keep them coming John. Oja, het laatste nummer is een onderonsje acoustisch getint met Hinds en Primer, helemaal leuk!
(frank van engelen)

01 Add A Little Touch
02 Going Back To Mississippi