THE WOLF IS AT OUR DOOR

ARTIEST: WOLF MAIL
ALBUM: THE WOLF IS AT OUR DOOR
LABEL: KOBALT MUSIC GROUP
DATUM RELEASE: APRIL 2023

Wolf Mail - The Wolf Is At Our Door album hoes

Behoudens de Stikstofcrisis is er geen onderwerp te noemen dat zo veel besproken en omstreden is als de Wolf. Schapenhouders proberen op allerlei manier hun kudde te beschermen tegen de machtige jager die plotseling en overal lijkt op te kunnen duiken. In Amerongen werd recentelijk nog op brute wijze huis gehouden en ook in het Noord-Brabantse Esbeek is een enorme slachting aangericht. Op de meest uiteenlopende plaatsen kun je het roofdier aantreffen. Zo werd hij zelfs zeer recent nog gesignaleerd in De Kuip waar hij op een zeer onstuimige avond in nog geen twee minuten alle aandacht op zich wist te eisen met een woeste blik in de ogen. De schrik zat er goed in toen onlangs een persbericht de redactie van BluesMagazine bereikte waarop met grote letters ‘The Wolf Is At Our Door’ stond vermeld. Het blijkt een verwijzing te zijn naar Wolf Mail, de stoere Canadese blues-rocker die bekend staat als één van de hardst-werkende muzikanten in het genre. Let op, want ook deze Wolf komt onze kant op….

Tekst: Jeroen Bakker, met dank aan Jan Blaauw

Al op tienjarige leeftijd bleek de gitaar een magische aantrekkingskracht te hebben op de jonge Wolf sinds hij zijn zijn vader Ray Charles’ ‘What’d I Say’ hoorde spelen. Hij was betoverd en vastberaden: Het bijzondere gevoel van dat moment moest en zou hij ooit eens delen met anderen. Toen hij vervolgens kennismaakte met de muziek van Elmore James en John Lee Hooker bleek er geen houden meer aan. Wolf bleek geïnfecteerd met een hardnekkig blues-virus. Al snel volgde de muziek van zowel Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix en Albert Collins die eveneens een grote bron van inspiratie zouden vormen voor de jonge muzikant. Zijn eerste podiumervaring beleefde hij vier jaar later om vervolgens op zijn zeventiende het ouderlijk huis te verlaten om met zijn eigen band de wereld te veroveren. Een toevallige ontmoeting met Ted Nugent met wie hij zijn toekomstplannen en ambities besprak, deed hem besluiten om zich in Californië te vestigen. Een wijs besluit zo bleek al snel. Spoedig daarop kwam namelijk de uitnodiging van Randy Castillo, toenmalige drummer van Ozzy Osbourne, om mee te spelen in The Troubadour, een legendarische club in L.A. Na afloop overhandigde Castillo zijn kaartje. Ozzy bleek namelijk op zoek te zijn naar een nieuwe gitarist. Bij nader inzien zou het uiteindelijk een meer hardrock/metal-georiënteerde gitarist zijn die de vacature moest invullen. Ook Cher en Billy Idol waren druk bezig met het rekruteren van personeel maar ook dit zou verder geen vervolg krijgen.

Wolf Mail

Voor de onrustige Wolf, die precies wist wat hij wel en niet wilde, aanleiding te vertrekken om zijn ontdekkingstocht elders weer voort te kunnen zetten. In plaats te kiezen voor de kortste weg naar succes volgde Wolf Mail tenslotte altijd zijn blues-hart. Het is uiteindelijk een avontuur geworden waar menig muzikant van droomt. Naast zijn thuisland en zowel Noord- als Zuid-Amerika, hebben bluesliefhebbers in Australië, Japan en Europa al eens kennis kunnen maken met zijn kwaliteiten. Van zijn optreden in Rusland, je kunt het tegenwoordig nauwelijks voorstellen, bestaat zelfs een officiële live-registratie: ‘Live Blues in Red Square’.

‘The Wolf Is At Our Door’ is de zevende release van Wolf Mail en, wanneer we ‘Live in Norway’ dat is opgenomen in 2015, niet meetellen, de opvolger van ‘Above the Inluence’ dat bijna tien jaar geleden verscheen. Het moet een vreemde gewaarwording zijn geweest voor iemand die jarenlang zoveel vlieguren over de gehele wereld maakte om vanwege de pandemie zo lang noodgedwongen opgesloten te moeten zitten. Uiteraard werd de gelegenheid aangegrepen om nieuwe muziek te maken en op wonderbaarlijke wijze is Wolf Mail er in geslaagd om van zijn nieuwe album een internationaal project te maken. Zo werd de pre-productie gedaan in Sidney, zijn de drums en percussie opgenomen in Zuid-Frankrijk en reisde hij af naar de RiverStudio, een monumentaal pand in de oude binnenstad van Alkmaar om daar de overdubs te verzorgen. Maar liefst negen nieuwe tracks zijn er op dit nieuwe album terecht gekomen. Het geluid zoals dat te horen is op ‘Electric Mud’ van Muddy Waters diende hierbij als uitgangspunt voor ‘The Wolf Is At Our Door’ (overigens geen verwijzing naar ‘The Wolf Is At Your Door’ van Howlin’Wolf). Waar Waters in 1968 zijn meest experimentele album afleverde, en daarmee de blues-puristen de schrik van hun leven bezorgde door een zeer afwijkend psychedelisch geluid te produceren, blijft Wolf Mail dicht bij zichzelf met zijn ‘Bad As Blues’, een logge blues-stamper met elektrische slidegitaarklanken en rauwe vocalen alsof Johnny Winter hem op de hielen zit. Het op een swingend basloopje leunende ‘Just In Time’ laat een subtielere kant horen. Ontspannen groovend soleert Wolf er op los om vervolgens het tempo iets af te remmen in de bluesballad ‘When I’m Gone’.

Speciale vermelding verdient de track ‘Don’t Fall Down’ waarvoor de tekst en muziek al jaren geleden werd geschreven in samenwerking met zijn muzikale vriend de Nederlander Jan Blaauw en als titel aanvankelijk ‘Change In The Air’ kende. Het is een postuum eerbetoon geworden voor Roman Grinev, een muzikant die Wolf ooit ontmoette tijdens een jamsessie in Moskou en met wie hij langere tijd zou samenwerken. De connectie tussen de twee bleek zowel vriendschappelijk als muzikaal vanaf de eerste ontmoeting uitzonderlijk te zijn. Na een eerdere gewelddadige overval in Moskou die hij ternauwernood overleefde, en zowel fysiek als mentaal een enorme impakt zou hebben, kwam er in het najaar van 2018 onverwacht een einde aan het leven van de 41-jarige Grinev. Een val uit het raam van zijn appartement in Moskou werd hem fataal. De rauwe vocalen van Wolf en de soulvolle bas- en toetsenpartij die hem hier muzikaal begeleiden maken het tot een gevoelige en zeer geslaagde tribute aan zijn goede vriend.

Een stuk luchtiger gaat het er aan toe in de stevige en snelle Rock ’N Roller ‘Arleen’ waarin hij vocaal bijna uit de bocht lijkt te vliegen. De bijbehorende vingervlugge gitaarsolo is ongepolijst, wild en puur op gevoel gespeeld. Vervolgens laat de band in ‘Like A Road’ blijken ook in de lage versnellingen de aandacht vast te kunnen houden. Met de ontspannen en swingende instrumentale afsluiter ‘Albert’s Theme’ wordt nog even de mogelijkheid benut om de muzikale vaardigheden van de band in de spots te plaatsen. Het maakt van ‘The Wolf Is At Our Door’ een zeer gevarieerd album waarop Wolf Mail meerdere kanten van zichzelf laat zien. Het is bovendien een prima visitekaartje geworden van een muzikant die duidelijk zijn eigen koers vaart, zijn muzikale hart volgt en, zoals het een oprechte bluesman betaamt, daarbij het gevoel boven dat van de techniek verkiest. Nu maar hopen dat deze Wolf snel onze kant op komt op de podia onveilig te maken.

Wolf Mail