Foto Album Recensie: The Tibbs - Keep it to yourself

The Tibbs- ‚Keep It To Yourself‘, verschijnt 26 januari 2024 op CD, Vinyl en digital bij Record Kicks (Italie)

Tekst: Arthur ter Avest

Bringing Soul To The People And A Real Energy To The Dancefloor

Nu ik zo nu en dan voor bluesmagazine.nl mijn mening mag geven over nieuwe platen of concerten, zijn er al een aantal pareltjes voorbijgekomen, die ik anders waarschijnlijk niet had leren kennen of door toeval pas veel later. Het min of meer Amsterdamse The Tibbs heeft met ‚Keep It To Yourself‘ haar (als ik goed tel) derde plaat uitgebracht, naast een aantal singles en een EP. De band bestaat sinds 2012 en heeft in 2018 een andere zangeres gekregen, de powerhouse Roxanne Hartog. Naast Roxanne spelen Henk Kemkes (gitaar), Anton Titsing (Hammond & Keys), Michael Willemsen (bass), Bas de Vries (drums) en de blazerssectie Frank van Stolwijk (tenor sax), Berd Ruttenberg (bariton sax) en Siebe Postuma de Boer (trompet). Met deze grote bezetting produceert The Tibbs een rijk geluid, geworteld in de Stax- en Motownmuziek uit de jaren `60 en `70, maar dan wel met een moderne vibe. Op één na zijn alle nummers door de band zelf geschreven, geproduceerd door Paul Willemsen (oa Michel David and the Truetones) en gemastered in Nashville door Bob Ohlsson die in de jaren 60 al voor Motown werkte.

De plaat swingt als een tierelier, vibreert, zet je direct in beweging en mocht je last hebben van de winterblues…, na het beluisteren van deze plaat niet meer!

Met ‚Ain’t It Funny‘ zetten ze gelijk lekker in, up-tempo, lekkere uithalen van de blazers en heerlijk swingend. Het volgende stuk heeft dan weer een geheel andere klankkleur, met een zich min of meer herhalend schema kunnen de blazers en de gitarist mooie accenten zetten op ‚Can’t Teach Old Dog New Tricks‘. Het plagende synthesizerlijntje doet een glimlach op je gezicht toveren, grappig. Roxanne Hartog draagt dan het derde stuk met haar zangkunst: ‚For Lack Off Better Words‘. In ‚Give Me A Reason‘ gaat de plaat verder zoals hij begonnen is, up-tempo, lekkere swing. Dan is het tijd voor het titelnummer ‚Keep It To Yourself‘, een lekker ska-stuk, waarin de voetjes echt wel van de vloer gaan! Het instrumentale ‚Chicken Bones‘ wordt met name gedragen door het vintage orgeltje (tenminste de sound daarvan) bespeeld door Anton Titsing. Net over de helft van de plaat staat het pareltje ‚Guess I’m Guilty‘, muzikaal zit dit mooi in elkaar, met name de gitaar vind ik fijn en gaat dan over in het verleidelijke ‚Rafaela‘. Dat je moet rennen om de ‚Last Train‘ te halen, wordt muzikaal wel duidelijk. Het is niet eens zo dat het een heel snel stuk is, je krijgt echter wel het gevoel een beetje achter je adem te komen. Kauwgom tussen je kiezen, kussengevecht, lol maken, dat is de sfeer van ‚Pyjama Party’, een vrolijk up-tempo ‚voetjes van de vloer‘-stuk. Het op één na laatste stuk ‚Rosie‘ kennen we van Joan Armatrading in een reggae-achtige uitvoering. In de uitvoering van The Tibbs heeft het een geheel andere klankkleur, in dit geval klinkt het iets meer als ‚met je poten in de klei‘. Verrassend! Het laatste stuk ‚In Orbit‘ is een ballade waarin je een beetje introspectief -bij wijze van spreken- de plaat af tuimelt. Een hele mooie afsluiter!

Het moge duidelijk zijn, de 42 minuten die deze plaat duurt hebben mij zeer kunnen bekoren. Ik hoop dat deze band vele podia (en in de zomer zeker ook festivalpodia!) mag betreden om haar muzikale kwaliteiten voor het voetlicht te brengen. Het wordt een feestje, dat is zo goed als zeker (mmh, het is zeker)!

The Tibbs - Give Me a Reason (Official Video)

1. Ain’t It Funny; 2. Can’t Teach an Old Dog New Tricks; 3. For Lack of Better Words; 4. Give Me a Reason; 5. Keep It to Yourself; 6. Chicken Bones; 7. Guess I’m Guilty; 8. Rafaela; 9. Last Train; 10. Pyjama Party; 11. Rosie; 04:02 12.In Orbit.

Socials: