ROLLING STONES – HACKNEY DIAMONDS

Label: Polydor / Universal
Datum Release: 20 Oktober 2023

Nog nooit eerder is er zo lang uitgekeken naar nieuw materiaal van The Rolling Stones. Wanneer het geslaagde en succesvolle eerbetoon aan de blueshelden op ‘Blue & Lonesome’ uit 2016 niet meegerekend wordt, is het zelfs achttien jaar geleden dat er voor het laatst nieuwe liedjes uit de studio officieel zijn uitgebracht. Wanneer The Stones met iets nieuws komen brengt dat meestal spanningen met zich mee in de muziekwereld.
Terwijl de Corona nu toch echt lijkt uitgeraasd en de eerste griepprikken zijn uitgedeeld neemt de Stones-koorts in alle hevigheid toe.
Vergezeld van een uitgekiende maar vooral ook ongekende marketing campagne zal niemand er nog omheen kunnen en verschijnt vrijdag 20 oktober 2023 Hackney Diamonds, het nieuwe album van The Rolling Stones.

The Rolling Stones album Hackney Diamonds (foto)

Een fictieve advertentie voor een glaszetter op 17 augustus j.l. in de Londense wijkkrant Hackney Gazette met diverse grappige verwijzingen naar muziek van de legendarische rockers deed de speculaties toenemen. Dat er nieuw werk klaar lag om te worden uitgebracht was al lang geen geheim meer. De vraag die slechts resteerde was naar de datum van release. Een snippet op de speciale website dontgetangrywithme.com bleek niet te werken. De grap werd niet door iedereen begrepen. Gelukkig volgde snel de aankondiging van de albumpresentatie, overigens de eerste zonder Charlie Watts, en presenteerden Mick Jagger, Keith Richards en Ronnie Wood 6 september in een live-uitzending tot groot genoegen van iedereen de nieuwe single ‘Angry’ op het officiële Rolling Stones’ You Tube Kanaal vanuit het Hackney Empire Theatre. De zo kenmerkende riffs en een opzwepende beat zijn sterk maar niet verrassend. Daarentegen spreekt de vocale kracht van Jagger die kort daarvoor nog zijn tachtigste verjaardag vierde, tot de verbeelding. Zo ook de clip. Na eerdere samenwerkingen in filmpjes met Angelina Jolie, Patricia Arquette en Kristen Stewart is het hier de sexy actrice Sydney Sweeney die de hoofdrol vervult. Ze laat zich rondrijden in een cherry-red Mercedes cabrio op de Sunset Strip terwijl ze wordt toegezongen door de band vanaf de vele billboards in de stad, waarbij prachtige archiefbeelden van de band zijn gebruikt en een speciale lip-sync-techniek er voor zorgt dat de teksten ook daadwerkelijk lijken uitgesproken. De Stones zijn weer terug en de geruchtenmachine over een op handen zijnde tournee kan weer beginnen.

Hoewel er nog veel meer is opgenomen zijn er elf nieuwe zelfgeschreven tracks te vinden op Hackney Diamonds. Naast de bovengenoemde eerste single die wereldwijd goed is ontvangen lijkt ‘Sweet Sounds of Heaven’ af te stevenen tot het grootste succes sinds lange tijden. De Britse media komt superlatieven tekort om de ‘hemelse klanken’ van dit superduo te omschrijven. Een enkeling durfde zelfs te beweren dat er gebruik zou zijn gemaakt van AI, kunstmatige intelligentie, om de stem van de zanger zo krachtig mogelijk vastgelegd te krijgen. In een ijzersterk duet van maar liefst zeven minuten brengen Jagger en Lady Gaga daadwerkelijk het beste bij elkaar naar boven terwijl Stevie Wonder, bescheiden op de achtergrond in de mix, met fraai toetsenwerk een soulvolle gospelsaus toevoegt aan de meeslepende ballad.

Zoals altijd zijn alle gastbijdragen op een ‘spontane’ wijze tot stand gekomen. Gaga was ‘toevallig’ in de naastgelegen studioruimte aan het werk terwijl de Stones eveneens aanwezig waren in diezelfde Henson Recording Studios. Laat daar nu net Stevie Wonder voorbij lopen en binnen een mum van tijd is een potentiële wereldhit in de maak. “She just walked in and curled up in a ball in front of me on the floor and than someone gave her a mic”, aldus Jagger over het verrassende bezoek van Gaga. Helemaal vreemd zijn de muzikanten niet voor elkaar. Tijdens de ’50 & Counting-Tour 2012’ zagen we de zangeres ook al eens opdraven in Newark voor een gastrol in ‘Gimme Shelter’, terwijl Stevie Wonder in de beginjaren zeventig al Mick Jagger op het podium feliciteerde met zijn 29e verjaardag toen The Stones die avond in de Madison Square Garden speelden en Stevie het voorprogramma verzorgde.

Het verleden blijft bij een instituut als The Rollling Stones altijd een belangrijke rol spelen. Met de speelse percussie, inclusief conga, sax, en de pakkende riff van ‘Get Close’ lijkt zowaar het ruim vijftig jaar oude ‘Can’t You Hear Me Knocking’ als inspiratie te hebben gediend. Alsof het een tribute betreft aan saxofonist Bobby Keys en de twee jaar geleden overleden Charlie Watts. Ontspannen musicerend maar tegelijkertijd zo strak als het maar zijn kan, spat het speelplezier er, wellicht mede vanwege de aanwezigheid van Elton John, duidelijk hoorbaar vanaf.
Ronnie Wood levert steeds vaker een steeds groter aandeel als het om de gitaarsound gaat waar de Stones om bekend staan. Geslaagd is bovendien zijn pedal steel gitaar in ‘Dreamy Skies’, een gevoelige country-ballad met hier wederom een zanger die in topvorm verkeert.
De laatste sessies met Charlie Watts zijn gelukkig bewaard gebleven en hoewel het funky ‘Mess It Up’ niet tot het sterkste nieuwe materiaal behoort is het geweldig om zijn zo karakteristieke sound hier terug te horen. ‘Live By The Sword’ is die andere track uit 2019 en het bijzondere hier is dat ook Bill Wyman zijn medewerking heeft verleend. Uniek ook omdat het volgens Jagger in slechts één take is opgenomen, iets waar de band tot dusver vrijwel nooit eerder in slaagde. In ieder geval is daarmee het oude vertrouwde geluid zelfs in 2023 nog altijd geconserveerd gebleven. Vertrouwd is ook het moment waar Keith Richards voor even op de voorgrond mag treden. ‘Tell Me Straight’ is een aangenaam rustpunt, niet onverdienstelijk gezongen maar altijd prettig om naar te luisteren. Moet ook voor hem bijzonder zijn geweest om zijn vriend en collega, drummer Steve Jordan nu achter zich te hebben zoals in de tijd waarin hij solowerk opnam met de andere X-Pensive Winos. Tenslotte was hij degene die ooit door Watts werd getipt als drummer voor zijn solo-escapades in de jaren tachtig.

Een belangrijke rol is er verder weggelegd voor niemand minder dan Paul McCartney die met zijn felle, fuzzy bassolo ‘Bite My Head Off’ Mick Jagger lijkt op te jagen in deze stevige rocker. Alsof ze nog alles te bewijzen hebben gaan de twee tekeer. Belangrijk ook bleek de tip van McCartney om te kiezen voor producer Andrew Watt, een ervaren jongen die bekend is van zijn werk voor Miley Cyrus, Ozzy Osbourne, Post Malone en Iggy Pop maar bovenal een enorme Stones-fan die dondersgoed in de gaten heeft hoe een Stones-plaat dient te klinken: simpelweg smerig, rauw en direct, recht in je smoel.

Het twaalfde en afsluitende nummer is een akoestische uitvoering van ‘Rolling Stone Blues’, een compositie van Muddy Waters waaraan de groepsnaam ooit werd ontleend, een passend slotstuk zou je het kunnen noemen, iets met een cirkel die rond is. Toch kunnen The Rolling Stones in deze vorm nog steeds het vizier op de toekomst richten. Maar vanaf vrijdag gaat iedereen eerst naar ‘Hackney Diamonds’ luisteren en er heel erg van genieten.

Track Listing:
1. “Angry” (Jagger–Richards, Andrew Watt) – 3:46
2. “Get Close” (Jagger–Richards, Watt) – 4:10