Tribute To Peter Green

Format : CD
Label: RB Music
Release: 29 oktober 2022

Rick Berthod – Tribute To Peter Green (album hoes)

Tekst: Martin van der Velde

Rick Berthod ken ik van zijn samenwerking met the Persuader Band, die Los Angeles California als thuisbasis had. Met deze band speelde Rick stevige blues. In zijn tienerjaren, toen hij nog in Colorado woonde had hij zich laten beïnvloeden door de muziek van Eric Clapton, Duane Allman, Rory Gallagher, Jeff Beck, Jimi Hendrix en BB King, wat hem deed besluiten om zelf de gitaar op te pakken. Al snel vormt hij zijn eerste blues-rock band, waarmee hij in zijn regio voor toerende bands als openingsact mag fungeren. Ondertussen had hij ‘The Master Of the Telecaster’ Albert Collins leren kennen en wanneer Rick Berthod in 1988 besluit om naar Los Angels, California te vertrekken is het Albert Collins die hem helpt om de juiste contacten te leggen om aan de West Coast een goede band te kunnen formeren. Nu ruim dertig jaar verder heeft hij acht albums op zijn naam staan, heeft hij uitgebreid getourd door Europe, Canada en de USA en het podium mogen delen met een trits aan artiesten waaronder B.B. King, Gregg Allman, John Mayall ,Les Dudek, Savoy Brown, Robben Ford, Etta James, The Yardbirds, Janiva Magness, Chris Duarte, J.J. Cale, Debbie Davies, Delbert McClinton, Robby Kreiger, Coco Montoya, Pat Travers, Peter Wolfe, Savoy Brown, William Clark, Rod Piazza, Guitar Shorty, Eric Sardinas, Tinsley Ellis en Joe Houston. In 2017 wordt hij opgenomen in de Las Vegas Blues Hall of Fame, waarmee hij de erkenning verdient waarvoor hij al die jaren zo hard heeft gewerkt. Zijn nieuwste uitgave ‘Tribute To Peter Green’ is een eerbetoon aan de fenomenale Peter Green, die verder geen nadere introductie behoeft. Rick heeft tien bekende werken van Peter Green geselecteerd en deze met zijn backing band, die uit Bonee Mac (bas), Brett Barnes (drums) en Billy Truitt bestaat in de Count’s Desert Moon Productions studio in Las Vegas, Nevada opgenomen. Het album opent met ‘If You Be My Baby’, een track waarop meteen de sound van Peter Green uit de speakers schalt. Rick benaderd de speelstijl van Peter Green op voortreffelijke wijze. Zo schotelt hij ons schitterende versies van ‘Black Magic Woman’, ‘Jumping At Shadows’, ‘Need Your Love So Bad’, ’Rattlesnake Shake’, ’Albatross’ en ‘Stop Messing Around’ voor. Allemaal overbekende songs van songschrijver Peter Allen Greenbaum, die geen moment gaan vervelen! Op ‘Stop Messing Aound’ krijgt Rick ondersteuning van Stoney Curtis, Mike Varney en Chris Tofield, drie gitaristen die kort komen soleren en waarvan Rick kort laat horen dat Albert Collins ook een grote inspiratie bron voor hem is geweest. Het is genieten vanaf de eerste toon en wanneer de schijf met ‘Loved Another Woman’ tot een eind komt druk je gewoon op de repeat knop om nog eens weer dik zesenveertig minuten te kunnen genieten. Top album!!

Rick Berthod – Tribute To Peter Green
Tracks

1. If You Be My Baby