Foto Album Recensie: John Mayall and the Bluesbreakers - Live In 1967 Vol. 3’

Format: CD, vinyl, digital
Label: Forty below records
Release: 3 september 2023

Tekst: Jos Verhagen.

Hoewel John Mayall niet meer optreed en in 2022 zijn laatste album ‘The sun is shining down’ produceerde, blijkt maar weer eens dat er in de archieven van studio’s en bij zaal mixers, die stiekem van alles opnamen, er nog in lengte der jaren opnames opduiken die, zoals in dit geval, een historisch ijkpunt in de blues markeren. De samenstelling van de Bluesbreakers op deze plaat zou later transformeren naar het legendarische Fleetwood Mac. Peter Green, Mick Fleetwood en John Mc Vie vormde met John Mayall de band op dit album dat een en al blues nostalgie is. Zo zijn in de openingstrack van het album er feedback fluitjes te horen. Heerlijk vintage zouden we u zeggen maar dit is de echte vintage sound en niet nagemaakt in de huidige studio’s, wat een trend is bij vele muzikanten van de nieuwe blues generatie. In de openingstrack “Brand new start” horen we dat John Mayall lekker potje mondharmonica wegblaast al vorens Peter Green er in komt vliegen met een messcherpe solo.

De blues die we hier horen is door het gitaarspel van Peter Green zo wie zo van eeuwigheidswaarde, neem de geweldige solo in “Tear in my eyes”, een nummer wat later op het album Crusade uit 1968 zou worden uitgebracht met Mick Taylor als gitarist. Naast eigen nummers van John kent het album ook het bekende JP Lenoir nummer “Talk to your daughter” en een dampende uitvoering van Sonny Boy Wiliamsons “Your Funeral and My Trial”, met John zelf in de hoofdrol met een machtige mondharmonica solo. De vlammende instrumental “The Stumble” ademt zoveel sfeer uit dat je zou wensen in de zaal te hebben gestaan, de echtheid van live optreden, het volledig uit je plaat kunnen gaan zit volop in deze track. Neem b.v het bas werk van John Mc Vie die ongenadig blijft door raggen terwijl Peter Green zich helemaal uitleeft. Het afsluitende “Double Trouble” van Otis Rush is een slow blues waarin Peter Green nogmaals toont wat een wereld gitarist hij toen al was.

Deze compilatie van John Mayall’s Blues breakers, markeert een kruispunt in de carrière van muzikanten die later grote roem zouden vergaren. Hier spelen zij in al hun puurheid voor bluesliefhebbers en liefhebbers van Peter Green een fanatische album vol. Er zullen vat nog meer van dit soort live opnames opduiken, als ze net zou authentiek zijn als deze opnames heb ik daar geen moeite mee. Een geweldig album en een genot om naar te luisteren.

John Mayall & The Bluesbreakers "Your Funeral and My Trial (Manor House)" {Official Audio}

1. Brand New Start
2. Tears In My Eyes