Lone Star Mojo – Rough Around The Edges

Format : CD
Label: Eigenbeheer
Release 1 januari 2023

Lone Star Mojo – Rough Around The Edges

Tekst: Martin van der Velde

Kort geleden informeerde bluesmagazine op deze site over de release van het debuut album van de Lone Star Mojo. Het corona virus bracht deze vijf muzikanten uit de omgeving van Wichita Fallls Texas, elk met meer dan vijftig jaar ervaring bij elkaar. Ieder bandlid heeft in het verleden wel eens met een ander bandlid in een formatie of een project samengewerkt. Zanger en Hammond B3 speler Joe Splawn, die het stil zitten al snel zat was, nadat door de coronagolf alle optredens werden afgezegd besloot om Mark Snyder en Scott Biggs, beide zanger gitarist en zanger bassist Tim Maloney en drummer Barry Sloan te benaderen om een gezamenlijk album op te nemen. Ieder bandlid bracht een aantal favoriete zelf geschreven nummers in om in de studio van Joe Splawn op te nemen. Niemand had de bedoeling dat het een perfecte opname sessie hoeft ze zijn, het mocht een ruwe diamant worden en zo ontstond dan ook snel de titel van het debuut album ‘Rough Around The Edges’. Mark Snyder trapt af met het groovy ‘This Time’ waarop zijn hese doorleefde stemgeluid meteen opvalt, dat opgevolgd wordt door de heerlijke shuffle ‘Victim Of The Blues’, waarop Joe Splawn de zang voor zijn rekening neemt. Een rol die Scott Biggs op het funky groovend ‘Texas Drought’ voor zijn rekening neemt. De mannen wisselen elkaar qua zang en solist af in groovy en funky stukken (Big As A Bus, Heart Broke, No Good Nasty Loving Wowan, Not In The Groove, Gold Digger, Toppish Groove) en heerlijke slow blues tracks als ‘Low Down Dirty Side Of The Blues’, ‘All You Have Left Is The Blues’ en ‘Humpty Dumpty Blues’, en zelfs een rocker (Crazy About That Woman) ontbreekt niet op de titellijst. Bassist Tim Money heeft slechts één track aangebracht, het funky ‘Texas Sky’ waarop hij voorin de mix ligt en even kort soleert. Er valt veel variatie te bespeuren, de vele stijlen die de blues kent weet de band vakkundig en met respect aan te stippen. Het debuut album van Lone Star Mojo is inderdaad ‘Rough Around The Edges’, met hier en daar een paar valse noten, met name in de zang en er was winst te halen door het mix- en masteringproces uit handen te geven, maar hier ligt wel degelijk een eerlijk en ongepolijst album, waar de vonken vanaf springen. Stevige blues die zijn oorsprong in Texas vindt.

1. This Time 4:50
2. Victim Of The Blues 5:01
3. Texas Drought 3:47