Keep On Pushin’

Format : CD
Label: Lightning In A Bootle Records
Release 30 juli 2022

Johnny Wheels & the Swamp Donkeys – Keep On Pushin’ album hoes

Tekst: Martin van der Velde

Zanger, mondharmonicaspeler Johnny Kennicott is de frontman van de band Johnny Wheels & the Swamp Donkeys. Op zes jarige leeftijd verliest Johnny zijn vader, die ook muzikant was. Als het even kon woonde hij de repetities van zijn vader bij. Het zaadje werd toen al geplant. Maar het onheil was nog niet voorbij. Door een noodlottig ongeluk wordt Johnny invalide en is hij vanaf zijn twaalfde aan een rolstoel gekluisterd. Na maanden therapeutische behandelingen te zijn ondergaan bekruipt hem het gevoel om zijn heil in de muziek te vinden. Hij begint zijn eigen songs te schrijven en speelt in talloze bandjes. Al het harde werken leidt uiteindelijk tot zijn formatie Johnny Wheels & the Swamp Donkeys, een trio met zijn kompanen Brandon Logan (gitaar) en Taylor Frazier (bas). Samen schreven ze de songs voor hun album ‘Keep On Pushin’. Jimi Bott verzorgt mede de productie van het album, dat in de Roseleaf recording studio in Portland, Oregon is opgenomen en neemt tevens het drumwerk voor zijn rekening. Steve Kerin verzorgt het toetsenspel en voor het blazerswerk is Joe Mack-McCarthy ingehuurd. Van meet af aan is het genieten van dit album. Stomende soul tracks (On the Run) en groovende funky songs (George Fisk, Light Me Up, Finding Your Way Back Home) wisselen elkaar op plezierige wijze af. Branden en Johnny leggen heerlijke solo partijen neer en vullen elkaar geweldig aan op de ballad ‘As Long As You Are Here’. In de stevige ballad schuift Brandon zelfs nog even de slide om zijn vinger. Kortom genoeg variatie op dit fijne album van een band die al sinds 2018 actief is maar waarvan ik nu pas het eerste werk hoor. Een aanrader.

Tracks
1. On The Run (4:32)
2. George Fisk (4:04)