John F. Klaver Band – Coming back For More

Format: CD/ Label: Coast To Coast/ Release: April 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

De John F. Klaver Band is een bezetting rond gitaarmuziek docent John F. Klaver. Met zijn trio speelt hij groovende versies van eigen en andermans nummers. Zijn stijl is breed te noemen, en dat blijkt vooral als je hem Live aan het werk ziet, kan ik je melden. John is al geruime tijd bezig en als trio speelt hij ondermeer covers van Matt Schofield, Robben Ford, Cream en anderen, maar gebruikt ook Hendrix lickjes op een eigen mannier. Alles gegoten in een Funky groovende sfeertje wat denk ik menigeen tot swingen aan zal zetten. Dat deze meneer gitaar kan spelen, is buiten kijf, want als je dit soort mensen op je lijstje hebt staan qua songmateriaal en muziek, dan KAN JE WEL WAT.

Dat was wat ik schreef over zijn eerste album “Jetpepper” dus, Nu is er dan het tweede album genaamd Coming back For More. Het gezelschap is ook wat groter geworden op dit album, Rob Mosterd, bekend van B3 is van de partij in een aantal nummer, en ook Bennie Veldman blaast een stevig stukje bluesharp mee. De man, die echter centraal blijft staan, is John zelf met zijn zeer indrukwekkende gitaar loopjes, die alle kanten op gaan ook. We mogen op deze gitarist toch wel heel trots wezen hoor mensen, want hij doet denken aan Robben Ford, Matt Schofield, en ook Larry Carlton soms. Het nieuwe album klinkt een stuk voller dan de vorige, en ook meer volwassen. De nummers die er op staan zijn weer divers te noemen, van Shuffles, tot akelige Groove Bytes, en van Slow blues naar een Jazzy karakter. John kan het allemaal.

Zijn twee vaste begeleiders Iris Sigtermans op de bass, en Martijn Klaver(drums) laten ook een enorme groei zien. De partijen van Iris zijn nog smeuïger geworden en grooven nog meer dan anders, terwijl het drumwerk een pracht atmosfeer neer zet in de tracks. Al met al een schijf, die klinkt als een klok, en toch anders is dan de gewone blues plaat om dat zo maar even te zeggen. Klaver is n.l. niet een per se Bluesgitarist, maar gooit er wel bluesey Licks door heen dus. We kijken eens even naar wat tracks dan.

Opener “Gonna Leave This Place” is een Shuffle die lekker binnen komt mag ik wel zeggen, en vooral meteen al laat horen met wie we te maken hebben. Toch heeft dit nummer ook een heerlijke Laid Back Jazzy Feel over zich. Dit komt door de uitstekende onder liggende Hammond van Mostert dus. Het gitaarspel lijkt af en toe Freddie King in combinatie met Schofield. Not For Me is een Funky stuk wat er heerlijk in hakt, met weer die mooie Hammond.
De stem van John klinkt ook een stuk beter dan vroeger. Weer zo een mooie gitaar solo er in, die vooral kort en krachtig aan doet, maar klinkt  als meer dan goed.
Dan, een Funky Bluesnummer, die een beetje Hippieachtig aan doet qua vocalen, en zweverig dus. Wel een mooie mondharmonica solo er in van Bennie. IK vind het nummer wel een beetje ingetogen maar de gitaar solo is wel weer puik kan ik zeggen. Move Along is van de hand van Matt schofield en is een Jazzy stuk, wat vooral indrukwekkend klinkt vind ik. Deze man heeft echt een hele goede techniek. Hier laat Rob Mostert zich ook wat meer gelden in prima solo werk op de Hammond natuurlijk.
Dan Listen and Hear, is het hoogtepunt voor mij althans. Het is een slow blues met een heerlijke Jazzy Feel in zich, en weer dat mooie onderliggende tapijtje van Mostert op de Hammond. Mooi nummer is dit mensen. Dan “Lateral Climb , een nummer origineel van meester Robben Ford volgt dan, en krijgt een mooie uitvoering kan ik U melden, met een scheurende harp er in ook nog. Hard draaien is mijn advies in dit nummer. Vooral de gitaar solo vind ik te gek, wat een mooie sprongetjes maakt deze John F. Klaver.
Ook vinden we dan nog een nummer van Toussaint wat iedereen kent, maar wat je zelf mag ontdekken, en als laatste de titel track van het album, die een soort van Rockachtige track is, die een beetje Hendrix achtig aan doet wel.

Kortom: deze schijf laat zien dat John F. Klaver een groot talent is die zowel kan componeren als erg goed gitaar spelen. De meeste nummers zijn gewoon allemaal van zijn hand.
Niet overtuigd nog? Ik heb al eens gezegd: je moet hem ‘live’ zien. Welnu, dit weekend kan dat tijdens zijn cd presentatie op 17 april 2011 in Podium Duycker te Hoofddorp. Het kan weleens heel druk worden daar, en deze man verdiend het vooral ook. Genieten deze plaat!

Tracks
01. Gonna Leave This Place
02. Not For Me