Foto Recensie: John F Klaver Band – Catch The Morning Sun (EP)

John F Klaver Band – Catch The Morning Sun (EP)
Format: / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 27 oktober 2017

Tekst: John Maes

Wat een vrolijke zonnige titel voor deze nieuwe cd van de John F Klaver Band!. Zonnig en optimistisch klinken ook meteen de eerste tonen en rifjes op dit geheel nieuwe product van deze meestergitarist, die zich in een nieuwe gedaante met verse muzikanten omringt. Meest opvallende aanwinst is zangeres Nicole Verouden die toonaangevend aanwezig is in deze band. En dat is geen verkeerde zet geweest durf ik wel te verklappen. Een heerlijke frisse, toon zuivere stem met een breed bereik. Deze dame is geschoold, ritmisch en authentiek. Een stralende meerwaarde voor deze omwenteling in John’s band.

We kennen John F natuurlijk al jaren als een zeer getalenteerde gitarist uit het bluescircuit, maar hier durft hij het toch aan om een nieuwe weg in te slaan en van het geijkte pad af te wijken. Dit is al zijn vijfde album en dus ook een goede beslissing om eens wat anders uit te proberen. Zo heeft John er deze keer ook voor gekozen om geen Hammond sound (sorry Pascal..;-) te gebruiken. Het is dus muziek geworden van een vrij basic bandje (zang, gitaar, bas, drums), maar dan wel een van absoluut top niveau! Een Nederlands product om trots op te zijn. We horen hier gewoon de lage landen versie van de Tedeschi Trucks Band en dat dan maar met vier muzikanten. Als je hier toeters en bellen aan toe zou voegen hoor je iets gelijkwaardigs en zeker net zo lekker.

Op het laatste studio album van John ‘The Edge‘ konden we al constateren dat naast zijn gitaarvirtuositeit John natuurlijk ook een compositorisch talent heeft en gewoon heerlijke liedjes kan schrijven en arrangeren. Deze eigenschap is bij deze lichte metamorfose goed van pas gekomen. Er staan dan maar zes eigen nummers op deze EP maar die zijn allen erg scherp en catchy neergezet. Zonder twijfel vormen de functionele gitaarrifs en solo uitstapjes van John weer echte pareltjes die het beleven van deze muziek nog meer veraangenamen. Maar John zal op dit album nergens verzanden in te ver doorgevoerde solo’s. Hij heeft zich een bescheiden en dienstbare rol toegewezen en complementeert daarmee de overtuigende sound die deze muziek met zich mee brengt. Er is nu meer gefocust op sound, vibe en composities en zo is deze plaat niet alleen door blues beïnvloed maar ook door rock en Americana invloeden en is totaal doorspekt met eigentijdse afwerking. Ook het hoesje ziet er overigens erg gelikt uit.

Als je goed luistert naar de nummers op dit album merk je stiekem toch dat de bekende gitaarrifjes van John uiterst functioneel en heerlijk relaxed gespeelde worden. Ook zijn slide spel hoor je op de achtergrond maar vormt toch een wezenlijk onderdeel van deze nieuwe sound. In het titelnummer neemt John zelf de vocalen voor zijn rekening om daarmee een iets rauwere sfeer neer te zetten met ondersteuning van donkere timbres in het gitaarspel. Ook dit verdient lof, want ook hier is met de zang niets mis maar juist van toegevoegde waarde.

Het laatste nummer op deze EP is heel toepasselijk een vertolking van een door Susan Tedeschi geschreven Shelter en hier wordt maar eens te meer bewezen waar deze band met deze voortreffelijke zangeres Nicole Verouden toe in staat is; grote klasse!

John F Klaver is een nieuwe weg in geslagen: verandering van spijs doet eten! Dit is een kort maar krachtige EP geworden en ik ben reuze benieuwd hoe deze band live op een podium gaat klinken en nog wat materiaal aan hun repertoire toevoegt om een complete show neer te zetten.

Dit album gaat vanaf 27 oktober in de verkoop en is nu al te reserveren via  [email protected].

John F. Klaver Band Promo 2017

01. There Will Be A Day