Foto Album recensie: Dan Patlansky - Movin' on

Format: CD, Vinyl, digital
Label: Eigen beheer
Release: 1 maart 2024

De afgelopen tien jaar was de Zuid-Afrikaanse gitarist Dan Patlansky een van de meest geliefde gitaristen in de bluesrock. Zijn album uit 2014, Dear Silence Thieves, scoorde wereldwijd erg goed. Ook Introvertigo uit 2016, Perfection Kills (2018) en recentelijker Shelter of Bones (2022) konden bogen over lovende kritieken.

Dan Patlansky is een topgitarist, maar een van de dingen die Dan onderscheidt van veel andere bluesrockartiesten is zijn vermogen om liedjes te schrijven. Wanneer gitaarspel van wereldklasse en sterke songwriting samenkomen, heb je een winnende combinatie. Dan Patlansky’s nieuwe album Movin’ On bevat o.a. persoonlijke herinneringen aan zijn vader. Dan coproduceerde dit album samen met Andy Maritz, zijn band bassist Greg Van Kerkhof assisteerde bij het schrijven van liedjes.

Dan Patlansky heeft er geen geheim van gemaakt dat Stevie Ray Vaughan een enorme invloed op hem heeft gehad en dat hoor je zeker terug op dit album. Het opent dan ook met een vrolijke rocker in de Stevie Ray Texas-stijl met ‘Red Velvet Suit’. Het volgende is een van de topnummers van het album, “Who I Am”, typisch Dan Patlansky. Het nummer is het perfecte voorbeeld van gitaarspel van wereldklasse en songwriting van topniveau. Dan Patlansky omschrijft het nummer als “Herontdekken van wie ik ben als artiest en mens.” “Humbled” bevat meer verschroeiende gitaar en gaat over het leven van een reizende muzikant.

Het album verandert van tempo met het reflecterende titelnummer Movin on, het is een ode aan zijn vader die hem bijbracht Keep movin on , son, nog een albumhoogtepunt. Dan verhoogt de energie met de bluesshuffle van ‘On My Way’ wat in zijn opening wel wat wegheeft van Bones van The Hoax. “One With Fire” zet Movin On’s thema van het doorgaan zonder te vergeten achterom te kijken voort. “Baby’s Packin Heat” is een bluesnummer dat Dan Patlansky ironisch schreef over het winnen van een vrouw, en met dik 8 minuten zit het vol uitbundig gitaarwerk. In ‘Welcome In’ gaat Dan Patlansky een zachtere Americana-richting in met een vleugje country, wat hij heel goed doet. Het groovy ‘Free Wheelin’ is het volgende waarbij bassist Greg van Kerkhof zich nadrukkelijk laat horen. Het album Movin’ On eindigt met het vurige instrumentale ‘Lift Off’ waarin hij nogmaals laat zien een groot fan te zijn van Stevie Ray Vaughn.

Op Movin’ On blijft Dan Patlansky zijn bekwaamheid als gitarist en songwriter demonstreren. Bij elk nummer komen de invloeden en persoonlijke ervaringen van Dan Patlansky naar voren. Weinig artiesten in de bluesrock brengen zo’n totaalpakket als Dan Patlansky, gewoon een top album.

Who I Am (Lyric Video)- Dan Patlansky

1. Red Velvet Suit
2. Who I Am