Foto Album Recensie: Chris O'Leary - The Hard Line
Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Alligator records
Release: 12 januari 2024

Chris O’Leary is een man die getekend is door het leven, als marinier veteraan, ex politieagent heeft hij gezien wat er gebeurt in de wereld en de onderkant van de maatschappij. Hij was tussendoor als zanger/mondharmonica speler actief in de band van Levon Helm, The Barn Burners. Hij speelde zes jaar in de band met Levon helm totdat stem problemen hem dwongen te stoppen. Hij vond een baan als politie agent, dat gaf zijn stembanden rust, maar het bloed kroop waar het niet gaan kan en langzaam aan begon hij weer met optreden. Alligator Records-oprichter en president Bruce Iglauer zag een optreden van Chris en was direct overtuigd en bood Chris O’Leary een platencontract aan.

The Hard line is een album met nummers waarin Chris zijn verleden heeft verwerkt. Zeker de openingstrack “No rest”, roept emoties op, het verhaald over een man die zoveel heeft meegemaakt in zijn leven dat hij de slaap niet van vatten, Schitterend verwoordt in tekst en harmonica door Chris O’Leary en de gitaar van Chris Vitarello. Naast geweldige teksten schrijven en zingen beheerst hij de mondharmonica tot in de puntjes, zijn leerschool kreeg hij hier van James Cotton. Met een stem die wel wat weg heeft van Brian Templeton (The Delta Generators, The Proven Ones) levert hij hier een top prestatie.

The Hard Line, geproduceerd door O’Leary zelf, bevat een twaalf eigen nummers, nummers die verhalen te vertellen. Intense nummers zoals “No rest” en “Lay Your Burdens Down” een heerlijk rumba ritme begeleid de tekst en het gitaarspel van de andere Chris is subtiel. “Ain’t That A Crime” opent met Chris met distortion op zijn mondharmonica in een verhaal over het najagen van een vrouw die zijn liefde niet wil beantwoorden. In de hartverscheurende slowblues “I Cry At Night”, met Monster Mike Welch die hier het geweldige solowerk verzorgt, zijn het de tonen van de bassax die het een nog droevigere stemming meegeven, een fantastisch nummer.

Toch vertelt dit album ook over de leuke kanten van het bestaan in nummers als “Lost My Mind”, een losse shuffle met swingend baswerk en Chris die hier een fijn stukje wegblaast. “Love’s For Sale” zit vol drive en power, het verhaalt over een man die alles van zijn vrouw verkoopt nadat ze hem verlaten heeft en daar genoegen aan beleeft. Muzikaal zit “You Break It, You Bought It” vol met subtiel verborgen piano en gitaar. Tragisch is dan weer “Who robs A Musician?”, heerlijk desolaat vormgegeven en met smaakvol mondharmonica spel.

Alles aan dit album The Hard line van Chris O’Leary klopt; de teksten, de diepgang, de variëteit aan nummers van slow blues tot deinende stampers. De keur aan top musici die aan dit album meewerkte maken het een album om rekening mee te houden.

Chris O'Leary - Lost My Mind (Official Single)

1. No Rest, 2. Lost My Mind, 3. Ain’t That A Crime, 4. My Fault, 5. I Cry At Night, 6. Things Ain’t Always What They Seem, 7. Lay These Burdens Down, 8. Need For Speed, 9.You Break It, You Bought, 10. It Who Robs A Musician?, 11. Funky Little Club On Decatur, 12. Love’s For Sale

Credits:
Chris O’Leary: Vocals and Harmonica, Guitar (1), Bass (9)
Chris Vitarello: Guitar (1,2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)