Billy Truitt – Abstract Truth
format : CD
Label: Gutbukit Music
Release: 7 oktober 2022

Billy Truitt - Abstract Truth (album cover)

Tekst: Martin van der Velde

Billy Truitt, komt van oorsprong uit het zuiden van Idaho waar hij in de band Jack Ely and the Kingsmen zijn eerste ervaringen als muzikant op doet. Hij verlaat deze band voor het vervullen van zijn dienstplicht en in deze periode krijgt hij de kans om langs de podia in Zuid Oost Azië te touren. Na het openen van een opnamestudio in zijn woonplaats Boise tekent Billy een productieovereenkomst met Curb Records en verhuist hij naar Zuid-Californië om daar zijn geluk te beproeven in de lokale clubs en aldaar studiowerk te verrichten. In de negentiger jaren vertrekt hij naar Las Vegas om aan de slag te gaan met de roots/rockabilly band The Ruffnecks. De samenwerking met Blind Pig recording artist Pete Contino leidt tot de oprichting van de ‘Vegas Strip Kings’, waarvan in 2019 het succesvolle album ‘Jackpot’ is verschenen. Billy Truitt is een multi-instrumentalist (piano, Hammond, accordeon, gitaar) en is daarnaast ook nog eens een uitstekende zanger. De hoogste tijd voor een album onder eigen naam moet hij gedacht hebben. ‘Abstract Truth’ gaat spetterend van start met de zydeco track ‘Who’s Been Trying’. Billy wordt op dit album begeleid door een aantal leden van de ‘Vegas Strip Kings’ en daarmee is het fundament van de band gegarandeerd. Er wordt uit een breed pallet aan stijlen geput en zo passeren Zuid-Amerikaans getinte stukken (Truth Come Home, Life Like Art), reggae beats (Salvation or Hell and Famous Potatoes) en bluesstukken (No Light Blues, Waymore Blues, Hobo Flatts) op smaakvolle wijze de revue. Billy Truitt besluit het album met het instrumentaal gespeelde stuk ‘Ragtime Eastern Boy’, een jazzy track waarop iedereen ruimte krijgt om even kort te soleren en waarop het nogmaals duidelijk wordt dat we het hier met vaklui van doen hebben. Een uitstekend album van Billy Truitt en dat je nieuwsgierig maakt naar het werk van de Vegas Strip Kings.

Tracks
01. Who’s Been Trying
02. No Light Blues