Albert Cummings Strong albumcover photo

Format: CD, digital
Label: Ivy music
Release: 16 Februari 2024

Tekst: Aad Sneep

ALBERT CUMMINGS timmert als solo artiest al 20 jaar behoorlijk aan de weg in het blues landschap. Nu heeft hij onder de bezielende leiding van producer Tom Hambridge zijn inmiddels alweer elfde album ‘STRONG’ uitgebracht. De cd is opgenomen in de bekende Ocean Way Recording Studio in Nashville. Het thema van dit album gaat merendeels over verbroken relaties en liefdesverdriet zoals we die allemaal wel eens tegen komen in het ons leven.

Hij geeft gelijk voluit gas in de opener EMMYLOU een rocker die alvast een voorproefje geeft qua gitaarwerk dat nog komen gaat. Met LIVE STRONG en LOOKIN UP gaat hij krachtig verder en lardeert dit met sterke gitaarsolo’s. Wat mij opvalt is de krachtige stem van ‘m die zowel rockerig , bluesy en soulvol kan klinken. FALLEN FOR YOU heeft iets weg van Creedence Clearwater Revival en hierin schreeuwt hij uit van verliefdheid plus een speciale vermelding voor achtergrond zangeres Wendy Moten.

In LET IT BURN neemt hij in het begin wat gas terug en klinkt hij gefrustreerd naar zijn vriendin toe over hun relatie. BAD REPUTATION is een rocker die gaat over een overspelige vrouw met magnifiek gitaarspel. Met top piano spel volgt Jimmy Oden’s GOING DOWN SLOW en is halverwege deze schijf een relaxt rustpuntje. Met de country rocker JUST ABOUT ENOUGH laat hij horen hoe veelzijdig hij is en in GET BUSY bespeelt hij zijn gitaar weer op magistrale wijze. LATELY klinkt als een herkenbaar lekker Southern rock nummer. Verrassend is WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD ? van de Beatles waarin hij laat horen door welke muziekstijlen hij is beinvloed. Als afsluiter het semi-acoustische MY SISTER’S GUITAR een verhaal over de door zijn overleden zus aan hem nagelaten gitaar.

Een veelzijdig album vol passie gemaakt , dat bewijst dat ALBERT CUMMINGS tot de top van de blues behoort zowel door zijn fabuleuze gitaarspel , composities als wel zijn krachtige stem die de ene keer rauw klinkt en dan weer soulvol. Tom Hambridge tenslotte levert productioneel een pareltje af. Ik heb genoten van deze cd.

Goin' Down Slow

De band:
Albert Cummings : Lead guitar/ Lead vocals