Foto Recensie: Voltage – Around The Bend

Voltage – Around The Bend
Releasedatum: 8 September 2017

Waar Nederland overspoelt wordt met dance en hip hop zijn er in vergelijking met Asterix en Obelix drie gebieden in Nederland die dapper weerstand blijven bieden. Friesland met zijn heavy festivals Dokkum Open Air, Into The Grave en City Rock, de Achterhoek met de Zwarte Cross en Huntenpop. Brabant/Noord Limburg met Moulin Blues Ospel, Nirwana Tuinfeest en Het Rowwen Hèze eindfeest. De vraag die overblijft, wie gaat het rock ‘n’ roll stokje overnemen van de Golden Earring, al decennia zijn zij de vaandeldrager en er moeten echt opvolgers komen. Die gebeden zijn verhoort, want wat geschiedde, twee bands drukken hun neus tegen het venster, The Grand East uit de Achterhoek en het Brabantse Voltage.

Voltage, de band van de onvolprezen Dave, de Helmondse rocker die het schopte tot de finale van de Voice of Holland. Bevrijdt van het Voice of Holland “juk” brengt hij hier zijn nieuwe plaat ‘Around The Bend’. Vol lekkere rock ‘n’ roll nummers, een vleugje Status Quo, AC/DC en Lynyrd Skynyrd. Voor de rocker het betere werk. Voltage is Dave Vermeulen (zang/gitaar), Gijs Heijnen (gitaar/backing vocals), Bob Donkers (bas) en Bart Candel (drums). Ondersteunt door producer Guido Aalbers (o.a. Bökkers, Miss Montreal en Bertolf) die ze leerden kennen via Sanne Hans en perfect begreep waar de band heen wilde.

De cd opent overtuigend met Pistol Pete, strakke gitaarrif en de karakteristieke stem van Dave die we allen kennen en het geeft meteen de richting aan waar het met deze cd heen moet. No nonsense rocken en dat doen ze verdomd goed, kraakheldere productie, lekkere songs, hier en daar wat gas terugnemend om er met een volgende song weer vol in te knallen. Up The Road, een song over het bandleven, het gebrek aan geld maar met de passie om er op uit te trekken. Met een vleugje countryrock geeft dit nummer de gehele cd de afwisseling die nodig is. Ook het door akoestisch gitaar werk ondersteunde Good Times een nostalgisch lied over het fijne leven in Brabant.

Brabant, dat ook een hoofdrol speelt in wat mij betreft het beste nummer van deze cd; Up From The Down Side. Met de duister donker gestemde gitaar, de sterke drive en de vette solo in dit nummer zou dit nummer zomaar tot een Brabantse hymne kunnen uitgroeien. Naast Up From The Down Side gooit Voltage met For Better Ways voorzien van een vette slide en Bye Bye Baby er nog twee krakers uit. Zeker bij het op Status Quo-gestoelde Bye Bye Babe zing je blindelings mee.

Niet alle nummers gaan puur om het rocken en rollen, Voltage bewijst ook gevoelige nummers te kunnen schrijven. Blue Highway en zeker Joelle , de prachtige afsluiter van deze cd zijn nummers die in hun kracht bijdragen aan de compleetheid van dit album.

Dave en zijn Voltage lijken de weg naar de top te hebben gevonden met deze plaat, blijf op deze manier door werken aan je oeuvre en de plaats die vrij gaat vallen na het stoppen van de Golden Earring kan zomaar voor Voltage zijn. Voltage maakt dit najaar deel uit van de Popronde dus als je de kans hebt gaat dit zien.

01. Pistol Pete
02. Heart Of Stone
03. Up The Road