‘VOLTAGE GAAT MET ‘FORTUNES & WILLOWS’ DE DIEPTE IN’

Binnen één jaar tijd vader worden van een dochter maar in datzelfde jaar je vader verliezen. Het overkwam Dave Vermeulen, de frontman van Voltage. De confrontatie met zowel nieuw leven als de dood bracht allerlei emoties met zich mee die hem inspireerden bij het schrijven van nieuw materiaal voor Fortunes & Willows, het vijfde studioalbum dat 12 april zal verschijnen en de opvolger wordt van het succesvolle ‘Tomorrow Hits Today’.

Tekst: Jeroen Bakker

Op het moment dat we Dave spreken staat Voltage klaar om de muzikale omlijsting te verzorgen tijdens NPO’s Nationale Popquiz dat rechtstreeks vanuit Apeldoorn wordt uitgezonden. In de afgelopen jaren is een hechte band ontstaan tussen de populaire radiozender en de stoere Brabantse rockband. “Ik denk dat ze ons wel leuk vinden daar want regelmatig is er in diverse programma’s aandacht besteed aan onze muziek”, aldus Dave. Bovendien is er al diverse malen een nieuwe single bekroond tot TopSong van de week. Een track die gedurende de gehele week extra vaak te horen is op de zender. Zo heeft na het eerder verschenen ‘The Wild Ones’ nu ook de tweede nieuwe single ‘Leave It All Behind’ het hoogst haalbare podium weten te bereiken. “Vanavond zijn we hier de huisband en proberen we de uitzending met livemuziek aan elkaar te lijmen. We spelen hoofdzakelijk materiaal van anderen zoals Huey Lewis & The News, Crowded House, Black Crowes en Depeche Mode. Diverse decennia uit de popgeschiedenis zullen voorbij komen en daarom hebben we voor de gelegenheid Patrick, de Van Dik Hout-toetsenist, gevraagd voor de elektronische klanken die zo kenmerkend zijn in de eighties-sound. Uiteraard zal er ook eigen materiaal gespeeld worden van het nieuwe album dat binnenkort uitkomt.”

Voltage - Fortunes & Willows album artwork

Op 12 april zal ‘Fortunes & Willows’ worden uitgebracht. Opvallend is dat de voorbereidingen hiervoor al betrekkelijk vroeg na de release van ‘Tomorrow Hits Today’ zijn begonnen. Vorig jaar januari startten Vermeulen samen met gitarist Ruard Sanders het schrijfproces dat in volledige afzondering al binnen twee weken was afgerond. Daarna doken ze met bassist Kai Liebrand en drummer Edwin van de Burgt de Uncle Gabe’s Soundstudio in en in de zomer was alles al zo goed als gereed. “We hebben bij het vorige album een vrij lange aanloop gehad met de eerste singles die het goed deden. Vervolgens zijn er twee tournees geweest, is er in veel clubs en op veel festivals gespeeld en toen leek de rek er gevoelsmatig wel even uit te zijn. Creatief gezien blijft het bij ons altijd wel prikkelen en aangezien je continuïteit moet zien te waarborgen is het belangrijk om vooruit te denken, met iets nieuws te komen om vervolgens weer door te kunnen pakken.”
Maar liefst zestien tracks zijn er op het album te vinden en voor de liefhebbers is het goed te horen dat het ook weer op vinyl is uitgebracht. “Het waren er nog wel meer maar we waren hier zo tevreden over en hiervan zodanig overtuigd dat dit het uiteindelijke resultaat is geworden. We willen ons niet limiteren en proberen altijd voor kwaliteit te gaan maar de plaat was klaar en het verhaal was rond.”

Vermeulen heeft een onstuimige periode achter de rug en legt uit wat hij met bovengenoemde verhaal bedoelt. “Er moest bij mij zoveel uit dat dit niet met elf tracks lukte. Na de geboorte van mijn dochter is negen maanden later plotseling mijn vader overleden. Ik ben blij dat hij haar nog heeft leren kennen. Daarna ben ik wat dieper over het leven gaan nadenken en heb alles proberen te projecteren op mijn muziek. Ik had zoveel te vertellen en te verwerken. Het was een heftige periode maar ook een mooie tijd. Ik heb mijzelf afgevraagd hoe het bij mij in mijn eerste levensjaren allemaal is vergaan, hoe ben ik er vervolgens in gaan staan, hoe denk ik er zelf over en wat wil ik zelf achterlaten. Het is natuurlijk een on-going proces waarbij de vraag is wat ik doorgeef aan een volgende generatie. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor maar het is altijd goed om overal zelf eens rustig over na te denken.” Met dit gegeven kan ‘Fortunes & Willows’ gezien worden als een levensverhaal dat gevat is in een drieluik zoals te horen is in de titeltrack van het album. Vragen als hoe was je opvoeding, wat neem je daarvan mee en wat geef je door aan je nabestaanden worden daarin aan de orde gesteld.

De basis van de muziek begint met het schrijfproces waarin nauw wordt samengewerkt met Ruard Sanders, de gitarist van de band en ‘mede-storyteller’ als het gaat om de muziek. “Met Ruard is door de jaren heen een bijzonder sterke band ontstaan. We zijn sterk naar elkaar toe gegroeid. Ik kan op hem volledig vertrouwen als het gaat om de muziek. Hij is waanzinnig creatief en hij respecteert de manier waarop ik zing, schrijf en de teksten verzorg. Bij ons draait het om liedjes en we bespreken ondanks onze verschillende muzikale achtergrond alles met elkaar. We zijn zo verschillend maar tegelijk ook weer vier handen op één buik en staan altijd open voor elkaars ideeën. Nu ik er over nadenk lijkt ‘Leave It All Behind’ ook wel een beetje over ons te gaan.” Dave maakt onbewust de link naar de opvallende nieuwe track die op dit moment voor de derde week op nummer 1 staat in de Verrukkelijke 15, de enige ‘alternatieve’ lijst waarin de Songfestivalhit van rapper Joost niet bovenaan te vinden is. “Het is het verhaal over de hechte vriendschap tussen een muzikant en een militair die ondanks hun verschillende levens toch veel gelijkenissen kent. Ik ken hem al heel lang en voor ons beiden was al op jonge leeftijd duidelijk wat wij ooit wilden bereiken in het leven. Wij hadden een soort roeping zeg maar. Ondanks onze verschillen is er altijd een wederzijds respect geweest. Ik vroeg mij op een bepaald moment af of er ook gelijkenissen waren. Daar ben ik eens over gaan nadenken en de uitkomst daarvan vond ik zo bijzonder dat ik daarover moest schrijven.”

De totstandkoming verschilt nogal ten opzichte van de voorgangers. Het verschil is voornamelijk in de studio bepaald waarin de details bepalend zijn geworden. “We wilden iets meer de nadruk leggen op het studioproces zonder gebruik te hoeven maken van teveel technische foefjes of overdubs. De basistrack wordt altijd door ons vieren tegelijk ingespeeld. Maar nu hebben we eens gekeken waar we nog konden verbeteren. De onderwerpen zijn nog weer een stuk dieper gegaan qua inhoud, dat brengt meer emotie met zich mee en dat moet je nu ook kunnen terug horen op de studio-opnamen. De songs vroegen stuk voor stuk om een eigen benadering. Bij iedere song is er gekeken wat er precies nodig was om de juiste sound en de juiste sfeer te krijgen. Zo kun je soms kiezen voor bepaalde amps en hebben we bijvoorbeeld ‘The Last Light’ met wel drie verschillende drumkits opgenomen. Gekozen is uiteindelijk voor de take met het grootst mogelijke geluid. Je moet denken aan een ‘grote kick’ of een ‘diepe snare’. Met Ed en Kai hebben we geprobeerd om een Pink Floyd-achtige sfeer te benaderen. Ik wilde deze keer de boodschap op de meest duidelijke manier overbrengen waarin de diepere lading vooral door de muziek tot uiting kan worden gebracht. Ruard wist bijvoorbeeld een manier om mijn akkoorden nog meer te laten spreken waardoor de sfeer nog meer geladen wordt. Het is een hoopvolle song die iemand moet laten ‘shinen’, die iemand uit de schaduw moet halen. Of anders gezegd: geniet van het leven ondanks dat je nu met een vervelende situatie moet dealen.” Ook de track ‘1961’, een verwijzing naar het geboortejaar van zijn vader, kent eenzelfde muzikale gelaagdheid. “Ik heb de jaren beschreven van zijn leven zoals ik het uit zijn verhalen heb kunnen opmaken. Een emotionele track met heldere drums, koortjes en heel veel lading. De muziek heeft het als het ware uit zijn voegen doen laten springen.”

Foto: Dave Vermeulen
Dave Vermeulen // Fotografie: Marco van Rooijen

Na een uitverkochte try-out in Uden zal de release van het album gevierd worden met een eveneens uitverkochte show in het Utrechtse TivoliVredenburg, gevolgd door een optreden in Luxor Live te Arnhem. “We hebben Björn van der Doelen gevraagd om de avond ‘compleet’ te maken. Hij is net als ons een echte trotse Brabander die ik hier en daar wel eens tegenkom en die ik graag bij onze show TivoliVredenburg wil hebben als sfeerbepalende factor.” Van der Doelen is een voormalig profvoetballer die nu vooral bekend is als muzikant, verhalenverteller, columnist en programmamaker. “Iemand die met zijn verhalen en muziek de mensen graag een spiegel voorhoudt in zijn echte, oprechte, soms ietwat ongemakkelijke maar bovenal goudeerlijke verhaaltjes. Hij past bij wie wij zijn, bij onze muziek, alleen dan op zijn Brabants.“ Aangezien het album weer is voorzien van prachtig artwork en, zoals gebruikelijk bij Voltage, speciaal voor de liefhebbers weer is uitgebracht op vinyl, is het leuk te weten dat ook vinyl-expert Wim Behre van de partij is en beide avonden de muziek vanaf de draaitafel zal verzorgen. “Wim is de Platendraaier die met zijn unieke verzameling de avond aan elkaar lijmt met de meest geweldige tracks uit zijn platenkoffer.”

Over de plannen voor de komende tijd kan Vermeulen nog niet veel melden aangezien er momenteel achter de schermen druk wordt gewerkt aan de touragenda. In ieder geval zijn voor het optreden in de P60 te Amstelveen op 2 mei The Commoners uit Canada als special guest aangekondigd waarna meerdere optredens zullen volgen. Nadat eerder al Zwarte Cross 2024 is bevestigd worden op dit moment diverse optredens op andere fijne festivals vastgelegd waar de stoere Nederlandse Southern rockers te zien zijn. Grote kans dus dat je ze de komende maanden ergens gaat tegenkomen.

Album release shows

13 april – Tivoli Vredenburg Utrecht (uitverkocht)
19 april – Luxor Live Arnhem


Ook op Blues Magazine ...