Foto Recensie: The Rolling Stones - Some Girls: Live In Texas ‘78

The Rolling Stones – Some Girls: Live In Texas ‘78
Format: CD / Label: Eagle Rock
Releasedatum: 16 juni 2017

Het tweede live album van The Rolling Stones komt uit 1978. De band was wel veranderd doordat Mick Taylor vervangen was door Ronnie Wood, een gitarist die wat rauwer dan Taylor klinkt. Keith Richards zat midden in zijn zoveelste verslaving en is met name vocaal behoorlijk aangetast. Zijn gitaarspel bestaat op dit album uit her en der geplaatste riffs, die wonderwel altijd op de goede plaats en tijd terecht komen. Uiteraard helpt het dat Ronnie Wood hem hierbij helpt. De band wordt zowiso op het rechte ritmische pad gehouden door de onverstoorbare ritmesectie Bill Wyman-Charlie Watts.

Het album opent met een rommelige versie van het Chuck Berry nummer Let It Rock maar het volgende nummer All Down The Line toont aan dat de band nog steeds in staat was om een rauwe rocker te produceren. In de klassieker Honky Tonk Woman wordt het pijnlijk duidelijk hoezeer de stem van Keith Richards door zijn verslaving naar de knoppen is gegaan. Vreemd genoeg past zijn schuurpapieren strot prima in  de losse uitvoering van het nummer. In Star Star gaan de Stones met een punky attitude te keer. Hierbij maakt het niet uit dat de riffs van Keith er af en toe wat naast zitten. Tijdens When The Whip Comes Down viel het mij op dat de gitaar riff uit dit nummer wel erg op Jumpin’ Jack Flash lijkt. Erg aandoenlijk is ook hoe Keith Richards de tweede stem uit zijn broze lijf perst in Beast Of Bourbon.
Niet alles op dit album is even overtuigend. Zo mist Miss You het funky gevoel van de studio uitvoering door het wel erg gejaagde ritme. Shattered is een punky nummer dat ik altijd al een nietszeggende rocker heb gevonden. Deze live uitvoering verandert daar niets aan. Dan heb ik liever Respectable. Rauw, rammelend en toch hecht. Stones waardig dus!
De Keith klassieker Happy is op dit album een hele vocale opgaaf voor Keith Richards. Hij wordt gelukkig uit de brand geholpen door Mick Jagger.

Ook dit ‘Some Girls’ live album rockt in de beste rauwe en rammelende Stones traditie. Blindelings aanschaffen!!!

The Rolling Stones - Beast of Burden (from "Some Girls, Live in Texas '78")