Foto Recensie: The Mississippi Kings - Jumper On The Line

The Mississippi Kings – Jumper On The Line
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 22 januari 2017

Tekst: Martin van der Velde

De Mississippi Kings zelf bestaat nog niet zolang, begin 2013 hebben een aantal bluesmuzikanten uit Noord-Drenthe de koppen bij elkaar gestoken om deze formatie op poten te zetten. Maar de meesten leden van de band kennen elkaar al sinds jaar en dag. Zanger, gitarist en front man Ronald Schoonveld speelt al sinds mens heugenis met de steady drummer Karstjan Kremer. Hun verleden gaat terug naar de Nightblues, een band die in de jaren tachtig redelijk veel in het Drentse bluescircuit is aan te treffen. Een aantal jaren later zou de band opgaan in de BJ Hegen Blues Band en namen de mannen drie goed ontvangen cd’s met deze Drentse bluesbard op. Ook mondharmonicaspeler Steven Elings kent een verleden met BJ Hegen, hij verzorgde gedurende verschillende periodes de begeleiding van deze authentieke bluesmuzikant. Washboardspeler Jaap Fijma kent de heren Schoonveld en Elings weer van de Blues Blasters, een Gronings Drentse combinatie die vanaf 2000 redelijk naam maakt met hun op Chicago Blues georiënteerde muziek, waarbij de band put uit het omvangrijke repertoire van onder andere Muddy Waters, Little Walter, Freddy King, Howlin’ Wolf, Sonny Boy Williamson en Elmore James. Hoewel Fijma nooit officieel bandlid van de Blues Blasters is geweest is hij toch bij de meeste optredens als washboardspeler aanwezig en daarnaast is hij terug te horen op de cd ‘Do That Tonky Thing!’, die de band in 2010 heeft vastgelegd. Bassist en zanger Ton Töben sluit zich bij de band aan wanneer hij van Ameland naar het vaste land verhuist. Hij heeft dan al jaren onderdeel uitgemaakt de Zydeco Beach Party, een lokale band die voor de nodige feesten heeft gezorgd op dit Wadden eiland. Zijn cajun en zydeco verleden geeft hij op het vaste land vorm in een nieuwe band de Red Kidney Beans, waarin ook Jaap Fijma en Karstjan Kremer actief zijn. Helaas is deze band net opgedoekt. Behoorlijke kruisbestuivingen die uiteindelijk leiden tot een zeer goed op elkaar in gespeelde Mississippi Kings.

‘Jumper On The Line’ is het tweede album van de Mississippi Kings, al eerder bracht de band in eigen beheer de cd ‘Hip Shakin’’ uit. Waar ‘Hip Shakin’’ nog refereerde aan het nummer Shake Your Hips van Slim Harpo, daar verwijst ‘Jumper On The Line’ naar het werk van de legendarische bluesmuzikant R.L. Burnside uit Holly Springs Mississippi. Naast eigen werk put de band uit het immense repertoire van bluesgrootheden als Robert Johnson, Bukka White, Mississippi Fred McDowell en de eerder genoemde Robert Lee Burnside. Op ‘Jumper On The Line’ hoor je meteen dat de band de nodige live uren erop heeft zitten en mag je rustig concluderen dat we het met een hecht gezelschap van doen hebben. Steven Ellings doet de tijden van Doctor Charles Isaiah Ross herleven in zijn gecoverde Boogie Disease. Met deze boogie zit de vaart er gelijk goed in. Naast zorgvuldig gekozen covers bevat ‘Jumper On The Line’ een aantal zelfgeschreven tracks en met Loving And leaving toont Schoonveld aan naast een prima gitarist te zijn over goede songwriters skills te beschikken. Nog zo’n troef in de band bassist Ton Töben die als zanger een fraaie uitvoering van Reverend Gary Davis I Heard The Angels Singing en Pawnshop Baund van William Clarke neerzet. De track Alabama Train van Iverson ‘Louisiana Red’ Minter staat al langere tijd op het repertoire van de band, in het verleden hebben Schoonveld en Ellings de eer gehad de man tijdens een aantal optredens van hun bekwame begeleiding te voorzien. Na nog twee uitstekende originals Love Me en The First Time komen we twee niet voor de hand liggende covers tegen Hear Me Calling van Alvin Lee en William Clarke’s Pawnshop Bound die de band toch geheel naar eigen hand weet te zetten. De combinatie van het steady drumwerk van Karstjan Kremer en het ritmische wasboard spel van Jaap Fijma brengt een heel eigen sound met zich mee, waardoor zij mede bepalend zijn voor de homogeniteit op dit album. Charley Pattons When Your Way Gets Dark wordt met een akoestische gitaar ingespeeld en klinkt daardoor zeer authentiek. De titelsong van dit album Jumper On The Line, origineel van R.L. Burnside krijgt ook geheel een Mississippi Kings behandeling en past prima binnen het concept van dit prima album. Tevens is er een videoclip bij dit nummer gemaakt, de band schrijft hierover in de inlay “Veel bluesteksten gaan over seks of het moeizame leven van zwarte Amerikanen uit het begin van de vorige eeuw. Deze tekst is geen uitzondering en gaat over overspel: op een speciale manier hangt een overspelige vrouw haar jumper op aan de waslijn. Haar minnaar kan dan zien of de vrouw wel of niet alleen thuis is. Uiteindelijk heeft haar man het door en breekt de hel los”.

The Mississippi Kings - Going upside your head Hondsrug Bluesfestival Gieten 2014

De band presenteert de cd ‘Jumper On The Line’, die ook als LP verkrijgbaar is, op zondag 22 januari in Grandcafe Zuidlaren aan De Millystraat 8 in Zuidlaren. De provincie Drenthe heeft besloten om de gemeente Tynaarlo te benoemen tot culturele gemeente van Drenthe in 2017, een mooie gelegenheid om de eerst cd aan Burgemeester Marcel Thijsen van Tynaarlo, waaronder ook Zuidlaren valt aan te bieden. Tevens is er een vertoning van de nieuwe videoclip op deze middag.

01. Boogie Disease
02. Loving And Leaving
03. I Heard The Angels Singing