The Lachy Doly Group – Conviction

The Lachy Doley Group – Conviction
Label: Marista. Release: 30 mei 2015 (13 juli 2015 in Nederland)

Tekst: John Maes

Orgelrock is al heel lang een bekend verschijnsel in de popgeschiedenis. Jaren zeventig rockgroepen als The Nice en Emerson, Lake and Palmer (ELP) waren de paradepaardjes van de Engelsman Keith Emerson. Uiteraard Jon Lord van Deep Purple niet te vergeten. In Nederland hadden we Rick van der Linden van Ekseption en Thijs van Leer mocht naast zijn jodelwerk en ‘dwars’-gefluit ook graag tekeergaan op een Hammond B3 orgel. Dit laatste vaak tot afgrijzen van meestergitarist Jan Akkerman.

In de bluesgeschiedenis kennen we ook een aantal Hammondhobbyisten die tot ware vedetten uitgroeiden op dit zware instrument. Booker T Jones is misschien wel de bekendste onder de bluesorgel-specialisten. Bruce Katz niet te vergeten. De ex-Allman Brother toetsenist kan werkelijk fenomenaal te keer gaan op een Hammond B3. Regelmatig tourt Bruce ook door Nederland en hij is vaak in de bekende bluesclubs zoals in Apeldoorn en Oosterhout te bewonderen.

‘Blues from Down Under’ komen we niet zo vaak tegen en orgelblues al helemaal niet. Nu krijgen we toch een gigant in beeld die in Australië de ‘Most celebrated Hammond artist’ wordt genoemd en zelfs vergeleken wordt Jimi Hendrix. Lachy Doley is zijn naam en hij heeft inmiddels zijn derde album op de planken liggen onder de titel Conviction. De associatie met Jimi Hendrix is niet vreemd te noemen. Al meteen als je de eerste tonen van het openingsnummer hoort, ga je voor de bijl als echte liefhebber. Deze sound pakt je meteen bij de lurven. Af en toe lijkt het wel alsof Keith Emerson overgestapt is naar de blues. Maar het is vooral ook de stem van Lachy die imponeert. Strak, sterk, grauw, hees en donker, maar uitermate toonvast en loepzuiver zingt deze krokodillenjager. Een genot om naar te luisteren. De band produceert een heerlijke stuwende sound ondersteund door Jan Bangma op bas en Adam Church op drums. Typisch Hammond geluid, versterkt via de roterende en zwierende lesly’s in de boxen.

Conviction by THE LACHY DOLEY GROUP + Interview with LACHY

De afgelopen jaren heeft Lachy over de hele wereld getourd en gewerkt met een scala aan artiesten zoals Joe Bonamassa, Jimmy Barnes, Powderfinger en Glen Hughes. Conviction is uitgebracht op het label van Marista en wordt neergezet als ‘Power Hammond Soul’, explosieve energie en veel lol zijn de ingrediënten die van Convictione een hele speciale plaat maken. Een glansrol ook voor het spel van Lachy op de unieke ‘Hohner Whammy Clavinet, warvan er maar 20 bestaan over heel de wereld.

Zeker voor de liefhebbers een album om aan te raden. Een collectie van mooie bluesrock nummers met de nummers Conviction, Use me en Lucille als prominente uitschieters.

1. Betcha I’ll Getcha
2. Conviction