Foto Recensie: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland Deluxe Edition 50th Anniversary Box Set

The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland Deluxe Edition 50th Anniversary Box Set
Format: 3CD + 1 Blu-ray-set of een 6LP + 1 Blu-ray-set / Label: Sony Music
Releasedatum: 9 november 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

‘Electric Ladyland’, het legendarische derde album van Jimi Hendrix uit 1968, vierde afgelopen november haar vijftig jarige bestaan. Om die reden werd er een ‘50th Anniversary Deluxe Edition’ van uitgebracht. Deze editie is verkrijgbaar als een 3CD + 1 Blu-ray-set of een 6LP + 1 Blu-ray-set. Beide versies bevatten het originele dubbel album, geremastered door Bernie Grundman.
Om de authenticiteit van het origineel te bewaren, heeft Grundman voor de LP-set een volledig analoge ‘direct to disc’ overdracht van het album gemaakt. Daarnaast zijn er twintig demo’s  en studio opnamen uit de eerste sessies voor deze plaat toegevoegd aan de box onder de naam ‘The Early Takes’. Ook bevat deze deluxe uitgave de recent ontdekte opnamen van het concert ‘Live At The Hollywood Bowl 14/09/1968’ in Los Angeles. Dit concert vond plaats enkele weken voordat ‘Electric Ladyland’ uitkwam. Als laatste is er ook een Blu-ray aan de box toegevoegd met de veelgeprezen documentaire ‘At Last… The Beginning: The Making Of Electric Ladyland’.  Het is de allereerste 5.1 surround geluidsmix van het originele album onder supervisie van Hendrix’ geluidsman Eddie Kramer.
De geremasterde versie van het album is niet alleen leuk om te hebben, maar ook leuk om te horen.  Zowel de vocalen als de instrumenten zijn wat helderder en opener, maar echt een mega verandering hebben de liedjes niet ondergaan. Of je ‘Electric Ladyland’ nu hoort in de versie van 1968 of de versie uit 2018, het blijft hoe dan ook een top plaat. Het is slechts een kwestie van smaak welk geluid mooier is.

Op cd nummer twee, ‘The Early Takes’, hoor je Hendrix in zijn puurste vorm; alleen met zang, gitaar en een versterker die ver onder de tien blijft. Twaalf van deze amateuropnamen maakte hij namelijk zelf met zijn Teac reel-to-reel tape recorder in het Drake Hotel in New York in 1968. Deze liedjes zijn daarom uiteraard een stuk zachter en vriendelijker dan op het eigenlijke album. Hendrix deed zijn best om zijn gitaar en zang zo zacht mogelijk te laten klinken zodat andere hotelgasten geen last van hem zouden hebben. Hier en daar hoor je hem mompelen, bladzijden met teksten omslaan en op Gypsy Eyes hoor je zelfs ergens op de achtergrond een telefoon rinkelen. Door deze manier van spelen, klinken de opnamen meer als een oude bluesplaat van bijvoorbeeld John Lee Hooker. Heel vertrouwd, intiem en openhartig. Deze twaalf door hem zelf opgenomen demo’s geven een persoonlijk kijkje in het leven van de zanger en gitarist; zijn eenzame bestaan buiten de optredens om wanneer hij in zijn eentje in een hotelkamer zit en zijn onzekerheden die duidelijk naar voren komen. Tevens geven deze opnames inzicht in hoe de liedjes in de loop der tijd veranderd zijn. Dit laatste geldt ook voor de overige acht demo’s die hij inspeelde in de studio. Angel Caterina bijvoorbeeld is een andere versie van 1983…(A Merman I Should Try To Be). Little Miss Strange en 1983 zijn hier volledig instrumentaal en van Long Hot Summer Night hoor je twee verschillende takes. Rainy Day, Dream Away bevat zelfs een saxofoon en op Rainy Day Shuffle hoor je het trio er heerlijk op los jammen. Van de in totaal twintig demo’s zijn er ook een aantal die niet terug komen op Electric Ladyland’. Zo hoor je namelijk ook ingetogen versies van Angel, Cherokee Mist, Hear My Train A’Comin’, Somewhere, Snowballs At My Window en My Friend.
Van deze hele boxset is dit wel de meest interessante en bijzondere plaat die er tussen zit en die de box echt zijn waarde geeft.

Een andere mooie en waardevolle toevoeging aan deze anniversary uitgave is het recent ontdekte liveoptreden dat The Jimi Hendrix Experience, naast Hendrix bestaande uit bassist Noel Redding en drummer Mitch Mitchell, gaf tijdens de Hollywood Superbowl in Los Angeles op 14 september 1968, enkele weken voordat ‘Electric Ladyland’ uitkwam. Het geluid is af en toe van behoorlijk slechte kwaliteit en erg statisch vanwege de versterkers die oorverdovend hard stonden. Maar je hoort wel dat het trio in topvorm was, dus dat maakt een hoop goed. Ook vermaken en bespelen de heren hun publiek op een erg leuke manier en is Jimi’s onzekerheid, die hij letterlijk uit door het te benoemen, zeer ontwapenend.
Als de kwaliteit van de opname wat beter zou zijn geweest doordat het met andere en betere apparatuur was opgenomen, was het misschien wel het beste concert van The Jimi Hendrix Experience geweest dat ooit is vastgelegd.

De blu-ray met de veelgeprezen documentaire ‘At Last… The Beginning: The Making of Electric Ladyland’ is het laatste toegevoegde item aan de boxset. Het is de allereerste 5.1. surround geluidsmix van het originele album onder supervisie van Eddie Kramer en is rechtstreeks afkomstig van de originele multi-track master tapes. De volledig gerestaureerde documentaire waarin de creatie van het baanbrekende dubbelalbum van Jimi wordt gedocumenteerd bevat interviews met Chas Chandler, Mitch Mitchell en Noel Redding evenals fascinerende in-de-studio footage geïntroduceerd door Eddie Kramer.
De documentaire is oorspronkelijk geproduceerd in 1997 als onderdeel van de Classis Albums televisieserie, maar deze uitgebreide editie bevat bijna veertig minuten extra content dat in de originele versie van ’97 niet te zien is.

Deze 50th Anniversary deluxe edition bevat tevens een achtenveertig pagina’s tellend boek met daarin nooit eerder gepubliceerde foto’s van de opnamesessies die zijn gemaakt door Eddie Kramer zelf, verhelderende essays van de beroemde journalist David Fricke en Hendrix-autoriteit John McDermott, track-by-track inleidingen voor het bonusmateriaal,  Jimi’s handgeschreven teksten, een gedicht en instructies voor zijn platenlabel om de foto, gemaakt door Linda McCartney, van het trio samen met kinderen in Central Park, zoals te zien is op deze boxset, als cover te gebruiken voor ‘Electric Ladyland’. Zijn verzoek werd destijds door zowel de Amerikaanse als de Britse labels niet ingewilligd. Op de Amerikaanse persing zag je een live-shot van Jimi’s gezicht en op de Engelse stonden negentien naakte vrouwen. Deze laatste haatte Hendrix. Ondanks het feit dat Jimi Hendrix op dit derde album eindelijk officieel de leiding had over hoe zijn muziek moest klinken, waren het toch nog anderen die voor hem besloten dat de cover die hij op de plaat wilde niet goed genoeg was.
Eindelijk heeft het album alsnog de coverfoto die hij altijd heeft gewild.

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland 50th Anniversary Deluxe Edition teaser

CD1: Electric Ladyland Remaster 2018