Format: Digital all major platforms
Release: 23 januari 2023

The 2:19 is een aardig gevonden naam, het lijkt een referentie naar een sneltrein. Deze 2:19 klinkt op blues gebied ook wel een sneltrein. Deze uit Belfast afkomstige band ontstond toen gitarist Paul Wilkinson zanger Chris Chalmers na een optreden benaderde of ze niet samen een band konden vormen. Achteraf bleek, en dat was grappig, dat de andere toekomstige leden van de band die avond toevallig ook in de zaal aanwezig waren. In 2021 brachten zij het succesvolle album Revelator die het tot de 5 plaats schopte in de UK IBBA blues charts. Verwonderlijk is dat niet omdat The 2:19 qua stijl veel uitstraalde van de nog immer populaire The Hoax.

Dit album We will get trough this is veel gevarieerder. Openend met No Smoke no fire , het is een nummer waar de rook er is en het vuur later in de fijne album aan bod komt. Het is een album dat je pakt, voor mij is het belangrijk dat de zang toegankelijk is, dit is toch het uithangbord van de band. Chris Chalmers is zo’n zanger, geholpen door wat effecten legt hij de basis. De band doet de rest, de Hammond, de mondharmonica en het gitaarwerk, het straalt passie en bezieling uit. Zo fluit de Hammond door de nummers en klinkt mondharmonica speler Andrei Marinecu bij wijle als Toets Tielemans. Het geheel voorzien van een puike productie met blazers en achtergrond koortjes die werd gecreëerd door Micheal Mormecha in de Tree Song studio in Belfast.

Hoogtepunten op dit album de opener No smoke no fire, de country feel in de single Hey Carolina, het wonderschone duet Broken Harmony blues waarin Chris Chalmers met zangeres Amy Montgomery de show stelen. Erg prettig zijn ook het funky the Reach, de stevige rockers Ready to go en Seven wonders, met een heerlijke tekst. De afsluitende titel track We will get Through this, is in zijn vormgeving een top nummer waarin de Hammond weer lekker door de achtergrond fluit, de gitaar smaakvol past en Chris Chalmers en Amy Montgomery elkaar al zingend opstuwen om de slechte tijden te overwinnen

Na het succesvolle debuut album van The 2.19 is We will get through this een waardige opvolger waarin de band zich verder ontwikkeld. Het blijkt maar weer eens dat Ierland een bakermat van goede muziek is die grootheden voorbracht als Gary Moore, Rory Gallagher, Van Morrison. The 2:19 bewijst dat deze pool aan talent nog lang niet opgedroogd is.

Hey Carolina

1. No Smoke No Fire
2. Turn Out The Lights