Supersonic Blues Machine - Voodoo Nation (album cover)

Supersonic Blues Machine

Voodoo Nation

Format: Cd, digital, vinyl
Label: Provogue/Mascot Label Group
Release: 24 juni 2022

Met wederom producer/bassist Fabrizio Grossi, drummer Kenny Aronoff en Kris Barras zanger/gitarist als basis, brengt de Supersonic Blues Machine hier hun derde album, het live album even niet meegeteld. Evenals op de vorige twee albums laten zij ook hier weer een keur aan gast muzikanten opdraven. Zo geven Charlie Starr (Blackberry Smoke), Eric Gales, Joe Louis Walker, Ana Popovic, Kirk Fletcher, King Solomon Hicks, Josh Smith & Sonny Landreth act de presence. Geheel in de stijl van de vorige plaat lekkere blues. Vergeleken met Californisoul is de stijl wel wat veranderd het gitaarwerk is wat donkerder van klank kleur.

Het album opent met een drietal track van het trio Fabrizio, Aaron en Kriss en start een beetje tam met Money, maar met Too late komt er meer jus in, de drive in de drums en het inventieve baswerk liggen hieraan ten grondslag. wat mondharmonica en de prima zang en solo van Kris Barras maken het af. Coming Thru is het derde nummer van het trio de vette bas en de wah wah sound in de gitaar is een lekker nummertje maar er ontbreekt net die sparkle dat vonkje dat een nummer doet opvallen. Net als je denkt dit wordt niks meer komt er een vette solo en dendert het nummer door in zo’n vette donker doordravende sixties rock sound.

Echt beter wordt het als de gastmuzikanten hun bijdragen gaan leveren, dit doet suggereren dat zij hun beste liedjes voor deze gasten hebben bewaard. King Solomon Hicks bijt het spits af. Met een sterke gitaar opening en een pompende bas is You and me een van de betere tracks op dit album. Vooral die bas en drive en spitsvondig solowerk maken dit een vette track van deze rijzende ster in de blueswereld. Goed gespot door producer Fabrizio Grossi om hem een bijdrage te laten leveren.

Josh Smith is ook zo’n onderschat gitaarwonder, hij is vooral een songwriter/producer die met tal van blues grootheden werkt zoals Bonamassa, Gales. Het nummer Get it done heeft een vette drum en gitaarriff als opening en dendert daarna heerlijk door. Zo zit dit album vol verrassingen, die je ook het solowerk van deze Josh Smith doen opzoeken.

De single 8 ball lucy met Sonny Landreth is onmiskenbaar Sonny Landreth, zijn slide gitaar herken je uit duizenden. Het lekker rockende nummer zit vol heerlijk solo werk is ook zo’n juweeltje van een nummer.

De bijdrage van Eric Gales is een bijzondere je verwacht hier gitaar virtuositeit maar dit psychedelisch nummer Devil at the doorstep leent zich hier niet zo voor, in de solo zitten vooral veel geluidseffecten zoals een sitar, echter vanaf halverwege gebeurt er veel in het nummer en brengt het toch de inventiviteit die we verwachten van een Eric Gales maar dan anders.

Gedragen door een funky basloopje is Is it all een mooi duet met van Kris Barras en Joe louis Walker. Het tikkend drummetje in de achtergrond is wat irritant maar het is gelikte American blues, geschikt voor de hitparades.

De funky stijl die Ana Popovic zich tijdens haar laatste optredens in Nederland ten toon spreidde heeft ook met de Super Sonic Blues machine opgezet. Do it again is een lekker vet opgejaagd nummer vol splijtend gitaarwerk van Ana. Heerlijk om haar zo aan het werk te horen, deze koningin van de vrouwelijke gitaristen.

Het is mooi dat je in de nummers met de gasten meteen hun stempel op een nummer drukken. I will let you go, klinkt zo Kirk Fletcher als maar kan. Zo rijgen de Supersonic Blues Machine het een na het andere mooie nummer aan elkaar.

Voordat Charlie Starr als de laatste in de rij van gasten zijn opwachting maak komt de Supersonic Blues Machine met hun vierde nummer de titel track Voodoo nation. Dik zes minuten muziek plezier, het is bij wijle een heerlijk potje improviseren met rollende bassen, vette drums, Kris die daar lekker doorheen soleert en achtergrond zangeressen die zich heerlijk kunnen uitleven. Ik zie dit al live voor me, top nummer dit Voodoo nation.

Charlie Starr van BlackBerry Smoke sluit het Album af met een een mooie southern/country rock track het is zo’n nummer dat lekker weg luistert op een gedreven drum bas ritme.

Na een wat moeilijke start van het album komt het uiteindelijk allemaal goed en levert The Supersonic Blues Machine hier weer een puik album af.

Supersonic Blues Machine - All Our Love (Feat. Charlie Starr) (Official Lyric Video)