Sugaray Rayford - In Too Deep (album cover)

Sugaray Rayford – In too deep
Format: CD, Digital, vinyl (verwacht mei/juni)
Label: Forty below records
Release: 4 maart 2022

Liefhebbers van soul opgelet, de Amerikaanse soul en blues gigant Sugaray Rayford, brengt een plaat uit in de traditie van Otis Redding, Marvin Gay. Het lijkt erop dat de tijden van de grote soul zangers terugkeren. Eerder dit jaar bracht Big Llou Johnson al een soulvol album uit en ik denk dat iemand als Brian Templeton ook zeker een zanger is die we hiertoe kunnen rekenen. De liefhebbers van de soul kunnen dit blind aanschaffen. Sugaray toont een groots zanger te zijn wiens naam in de blues en soul wereld al jaren gevestigd is. Een toevallige ontmoeting met producer songwriter Eric Corne resulteerde in de samenwerking op deze plaat. Deze Eric Corne voegde wat R&B invloeden toe aan de soul en blues en zo te horen aan Sugaray bevalt hem dat wel.

Zelf ben ik niet zo’n soul en R&B man, maar dit album heeft iets. Het album heeft een vibe, een optimisme, hoewel hier toch gevoelige thema’s worden aangesneden. De songs en de productie zijn op dit album perfect uitgewerkt. Of het nu de stem van Sugaray is, de uitbundig toegepaste blazers, muzikale frivoliteiten zoals conga’s, ‘Chic’ like gitaar werk en top muzikanten die hun medewerking verlenen. In alles hoor je dat er over is nagedacht en dit het moment is om dit aan de wereld te tonen.

De openingstrack Invisible soldier is een opzwepende track met een gitaartje dat aan Chic doet denken, met een vette baslijn er onder en heerlijke blazerswerk, fijne opener van dit album. De titeltrack In to deep voelt wat meer bluesier, dat komt mede door de tekst van het lied, dat verhaalt over je niet klein laten krijgen, over wederopstanding. Het opzwepende funky Miss information is een muzikale belevenis hier heeft producer Eric Corne zich uitgeleefd in uitbundige blazers, conga’s, wah wah gitaar en Sugaray zijn stemt tot het uiterste moet strekken. Powervol is Please take my hand, hier geeft Sugaray een stem aan de onderdrukten in de samenleving; indrukwekkend gezongen met alleen een simpele bass drum, een cowbell en wat handgeklap als begeleiding. Er is weinig nodig om een boodschap overbrengen.

Sugaray Rayford - Please Take My Hand {Official Audio}

Naast de soul roept dit album ook de tijden van de jaren 70 disco in de herinnering, The Tramps, The Jackson five The four Tops dat soort werk. Met Gonna lift you up en afsluitende United we stand waan je jezelf in die discotijd. Het zijn fijne dansnummers die het live zeker goed zullen doen. Naast dit vrolijke werk schittert Sugaray ook in het slow werk, samen met Bobby Womack op gitaar, in de love song No limit to your love. Het is samen met Golden Lady of the Canyon een nummer die aan de grote soul zangers doet denken.

Door zijn sprankelende productie, de ijzersterke nummers en een indrukwekkende Sugaray Rayford kan ik niet anders zeggen een topplaat.

1. Invisible Soldier
2. In Too Deep