Foto Recensie: Ry Cooder - Boomer’s Story

Ry Cooder – Boomer’s Story
Format: LP / Label: Music On Vinyl
Releasedatum: 16 augustus 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

De film ‘A Touch Of Evil’ uit 1958 opent als de hoofdpersonen de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten oversteken. Dit in stemmig zwart en wit. Het album waar deze recensie overgaat is als een tijdcapsule te zijn overgestoken naar onze tijd. Maar daarover zo meteen meer.

Label Music On Vinyl brengt inmiddels al heel wat jaren mooie heruitgaven op de markt. Nieuwe versies van oude albums, pracht uitgaven voor de huidige vinyl boom. Ook nu gaat het om een pareltje gedrukt in het zwarte goud.

Gelijk aan de film is het album muzikaal gezien een grote ‘border town’. Er is niet sprake van een duidelijke sfeer maar stijlen bestaan natuurlijk naast elkaar. Een vleugje Mexicaanse smartlap naast vuige blues. Met dit album vervolmaakte Ry Cooder zijn muzikale domein. Die typische mix van opzwepende gitaar naast verhalen over armoede en hoop zou de kern van zijn muziek blijven.

Ook in tekst sluit ‘Boomer’s Story’ aan op die oude film van regisseur Orson Welles. Het toont een Amerika in transitie. De moderne maatschappij zoals wij die nu kennen is er nog niet. De jonge republiek staat nog met een been in het werk van John Steinbeck, anderzijds duiken de iconen van de nieuwe tijd al op, denk aan de op het album bezongen President Kennedy.
De hoofdpersonen uit de film als de personages uit de liedjes zijn zich bewust van de lijnen waar tussen ze zich begeven. De ideeën en aspiraties van het nieuwe land zijn de hoop waarmee ze hopen op een beter bestaan, de armoede en het kunstmatige van een grens het verleden van hun leven. Het land van the free en the home of te brave lijkt tegenwoordig niet meer stil te staan bij wat ze delen met een land als Mexico. Texas en Californië die het hart vormen van het artistieke idioom van Ry Cooder braken in 1846 los van hun Zuiderbuur en sloten zich aan bij de Verenigde Staten. Dus over en weer zijn er die culturele invloeden samen met het gedeeld verleden. Dat beseft de luisteraar zich bij het draaien van deze LP.

Ry Cooder als muzikale geschiedschrijver van zijn land, prettige lessen nu opnieuw verpakt op vinyl. Het album een pareltje in een lange carrière met vele parels. Met bijna evenveel albums en soundtracks op zijn naam als dat zijn land verschillende staten heeft.

Ry Cooder - Boomer's Story

01. Boomer’s Story
02. Cherry Ball Blues