Foto Recensie: Rory Gallagher – Fresh Evidence

Rory Gallagher – Fresh Evidence
Format: Cd – Digital / Label: Universal Music
Releasedatum:  8 maart 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

In maart van dit jaar zijn alle albums van Rory Gallagher opnieuw verschenen. Nieuwe uitgaven die ons er op wijzen dat deze Ierse gitarist 23 jaar na zijn dood toch een beetje vergeten is buiten de kring van fans en liefhebbers. Waar hoor je zijn muziek nog? Geen enkele muzikant die hem noemt als invloed. De hoogste tijd dat hier verandering inkomt!

‘Fresh Evidence’ verscheen in 1990 en geldt als muzikale wedergeboorte van Rory Gallagher. Na de voor hem muzikaal gezien moeilijke jaren tachtig, brandde het heilige vuur in hem los. Hij richtte zich meer op de oorspronkelijke bluesroots van zijn muziek en vulde deze aan met zydeco, cajun en jazz . De harde rockkant die hij op de platen daarvoor had gebruikt verdween, een keuze waardoor de muziek aan subtiliteit en gevoel won.
Waar hij normaal tussen tournees in een paar weken een album opnam werd er nu zes maanden aan dit album gewerkt, voor hem een epische tijd. Het album barst uit je speakers. Vol kracht en energie zingt Gallagher de blues van zich af. Een nieuw begin terwijl het album juist het sluitstuk uit zijn oeuvre zou worden. De eerste gezondheidsproblemen door de levercirrose leverde onderwerpen als sterfelijkheid, ziekte en ouder worden op.

Een hoogtepunt aanwijzen op dit album is ondoenlijk, daarvoor is de kwaliteit te hoog. Van de swingende zydeco nummers tot de dampende blues tracks. Opvallend dat het rockabilly-achtig The Loop door de BBC als themamuziekje werd gebruikt. De toevoeging van instrumenten als dulcimer, harmonica, sitar en mandoline houden de boel fris en voorkomen muzikale kilometers aan alleen maar gitaarwerk.
Tragisch dat juist op het moment dat de blueswereld in de jaren negentig nieuwe wegen aanboort Gallagher overlijdt. Het begin van een muzikale wereld waarin artiesten als Bob Dylan, Johny Cash en Nick Lowe teruggrijpen op hun muzikaal erfdeel en daarmee de herfst van hun carrière nieuw glans inbliezen. Er loopt een muzikaal draadje van ‘Fresh Evidence’ naar de ‘American Recordings’, ‘Time Out of Mind’ en ‘The Impossible Bird’. De oudere artiest die na jaren van zoeken en zwalken plots weer scherp en gefocust een prachtig album kan afleveren. Of denk aan Ry Cooder die in Mali en Cuba prachtplaten maakte met Ali Farka Tour en de Buena Vista Social Club, dus hoe de blues op een ander continent een ander muzikaal jasje heeft maar nog steeds de blues is.

Veranderingen en ontwikkelingen die Rory Gallagher jammer genoeg niet meer heeft mogen meemaken. Wie weet  wat de man nog voor muzikaal moois had weten te presteren, ‘Fresh Evidence’ is het bewijsstuk van nieuw vuur.

Rory Gallagher - The King Of Zydeco.wmv

01. Kid Gloves
02. The King of Zydeco