Recensie: Rory Block – A Woman’s Soul – A Tribute To Bessie Smith

Rory Block – A Woman’s Soul – A Tribute To Bessie Smith
Format: CD – Digital / Label: Stony Plain Records – Continental Record Services
Releasedatum: 6 juli 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Rory Block (6 november 1949) draait al vele decennia mee in de muziekbusiness. De in Princeton, New Jersey, geboren en in Manhattan opgegroeide Amerikaanse richt zich op de studie klassieke gitaar, maar als ze op haar 14e kennis maakt met gitarist Stefan Grossman, die haar kennis laat maken met de muziek van de gitaristen van de Mississippi Delta Blues, gaat ze zich in deze muziek verdiepen. Haar grote doorbraak in Nederland is in 1988 met Lovin’ Whiskey, een song over de alcoholverslaving van haar ex man. De liefde van Rory Block voor de oude countryblues blijkt uit albums waarop ze een ode brengt aan Robert Johnson, Mississippi John Hurt, Skip James, Mississippi Fred McDowell, Son House, Rev. Gary Davis en Bukka White. En op haar nieuwe album ‘A Woman’s Soul’ brengt ze een tribute aan Bessie Smith.

Bessie Smith, geboren op 15 april 1894 in Chattanooga, Tennessee en overleden op 26 september 1937 in Clarksdale, Mississippi, wordt algemeen beschouwd als een van de populairste en succesvolste blueszangeressen van de jaren ’20 van de vorige eeuw. Smith zingt op 18-jarige leeftijd al in de show van Ma Rainey, die haar onder haar hoede neemt. In 1920 heeft Bessie Smith haar eigen show en inmiddels is haar naam gevestigd in een groot deel van de zuidelijke en oostelijke staten van de VS. Ze tekent in 1923 als een van de eerste bluesartiesten een platencontract en met het opnemen van Alberta Hunter’s Downhearted Blues wordt Smith op slag beroemd en groeit ze uit tot de best verdienende zwarte artieste van haar tijd.

Op het album A Woman’s Soul A tribute to Bessie Smith’, brengt Rory Block in tien bekende en iets minder bekende songs de muziek van de legendarische Bessie Smith weer onder de aandacht. Op dit samen met Rob Davis geproduceerde album, neemt Rory Block alles verder voor haar rekening. Zang, gitaar, bas en allerlei soorten percussie-instrumenten.

In de opener, het door Wesley Sox Wilson geschreven Do Your Duty, valt meteen al het fraaie gitaarspel van Rory Block op en hoewel haar stem niet zo indringend klinkt als die van Bessie Smith, is Block’s zang toch fraai, zoals te horen in Kitchen Man. Iets minder bekend is Jazzbo Brown From Memphis Town, (‘He’s a clown, that hound! He can’t dance, he can’t sing, but lawdy how he can play that thing!’). Gimme A Pigfoot And A Bottle Of Beer is het tweede van de drie songs die door Wesley Sox Wilson zijn geschreven. Ook hier is weer mooi gitaarspel te horen, evenals in het bekende, later ook door Nina Simone met een afwijkende tekst op de plaat gezette Need A Little Sugar In My Bowl. ‘I’m twenty-five years old, that ain’t no old maid, I got plenty of vim and vitality, I’m sure that I can make the grade’I’m always like a tiger, I’m ready to jump, I need a whole lots of lovin’, ‘cause I’m down in the dumps’. Prachtige tekst en weer mooi vertolkt met Rory’s prachtige gitaarspel.
Na het met percussie versierde Black mountain, komt Block met het mooie Weeping Willow Blues uit 1924 op de proppen. Een van de hoogtepunten, zo niet hét hoogtepunt van dit album is de door Andy Razaf in 1930 geschreven gospel On Revival Day.
Het album wordt besloten met J.C. Johnson’s Empty Bed Blues (’I woke up this morning with an awful aching head, my new man had left me just a room and an empty bed’).

Conclusie:
Rory Block brengt met dit album een prachtige ode aan the Empress of blues.



Tracks:
01. Do Your Duty
02. Kitchen Man
03. Jazzbo Brown From Memphis Town
04. Gimme A Pigfoot And A Bottle Of Beer
05. Need A Little Sugar In My Bowl
06. I’m Down In The Dumps
07. Black Mountain
08. Weeping Willow Blues
09. On Revival Day
10. Empty Bed Blues

Website: Rory Block

5 juli 2018|Categories: Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe