Rival-Sons - Hollow-Bones

Rival Sons – Hollow Bones
Format: CD / Label: Earache Records
Releasedatum: 10 Juni 2016

Tekst: Jeroen Bakker

Ze werden al eens “The unlikely saviours of American Rock” genoemd en de eerste negatieve recensie over zowel de albums als de live-optredens moet nog geschreven worden. Het gaat goed met  Rival Sons. Gestaag wordt er aan de weg getimmerd en ook de fanschare breidt zich in rap tempo uit. Onder de collega-muzikanten kan het kwartet uit Los Angeles eveneens op veel bijval rekenen. Na eerdere tournees met Guns ’N Roses, Aerosmith en Deep Purple was het niemand minder dan Ozzy Osbourne die er veel voor over had om de allerlaatste, en nu echt de allerlaatste shows van zijn Black Sabbath opgewarmd te zien worden door het viertal. Het bleek allemaal prima in het drukke schema te passen en daarnaast leek er geen betere manier mogelijk om het nieuwe album onder de aandacht te brengen. Eerder deze maand verscheen namelijk ‘Hollow Bones’, een nieuw hoofdstuk in de nog maar betrekkelijk korte carrière van de Amerikaanse rockers.

“Er waren maar twee weken voor nodig om alles opgenomen te krijgen”, verklaarde gitarist Scott Holiday toen we hem enkele maanden geleden spraken over de totstandkoming van ‘Hollow Bones’. Het kenmerkte de gretigheid waarmee het viertal tussen de vele optredens door tijd vrijmaakte voor het opnemen van de negen tracks die we op dit nieuwe album tegenkomen. Alsof alle opgekropte energie in vijf minuten moest worden gestopt, zo klinkt het intens hevige Hollow Bones Pt.1 waarmee het album wordt geopend. Krachtige gitaarriffs, een bruut drumgeluid met ronkende bas en natuurlijk de lyrische, of dienen wij hier liever te spreken over de vertrouwde, vocalen van zanger Jay Buchanan, het is weer genieten geblazen. Het zal geen gemakkelijke klus zijn geweest om ‘Great Western Valkyrie’ uit 2014 minimaal te evenaren of zelfs te overtreffen maar de band is weer vol vertrouwen naar Nashville afgereisd om daar met goede vriend en succesvolle producer Dave Cobb aan de opvolger te werken. Het is een belangrijke plek gebleken voor de muzikanten omdat ze daar, aldus diezelfde Holiday “volledig ongestoord alleen maar met het album hoeven bezig te zijn”. Tied Up bevat weer net zo’n meeslepende gitaarlijn en wederom blijkt ook deze compositie van een uitzonderlijke klasse te zijn waarbij de vocalen een cruciale rol spelen. Het lijkt ze allemaal verrekte gemakkelijk af te gaan en werkelijk alle registers van het hardere segment in de rock worden hierin open getrokken. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Thundering Voices dat een prachtige opbouw kent en waarin fijne harmonietjes zijn gestopt die tegelijkertijd enige rustpuntjes brengen in het toch overwegend harde werk wat we hier allemaal te horen krijgen.

Nergens zijn er concessies gedaan of is er een knieval gedaan naar een commerciëler geluid. Het vermoeden bij de release van het indrukwekkende debuut uit 2009 dat we hier met een stel integere gasten te maken hadden die vol van ambitie en enthousiasme de rockwereld op zijn kop wilden zetten, wordt nog altijd waargemaakt. Opvallend is de keuze voor een compositie van het Britse Humble Pie maar de uitvoering van Black Coffee blijkt juist uitermate geschikt te zijn voor een aanpak van deze Amerikanen die er een geheel eigen draai aan hebben gegeven. De echte fans hadden de track zeer waarschijnlijk al eerder in bezit toen de tour-editie van ‘Western Valkyrie’ verscheen. De afwisseling met hier en daar wat melodieuze keyboardklanken en soms zelfs licht psychedelische effectjes maken het geheel tot een aangename luisterervaring al moet gezegd worden dat Rival Sons nog niet eerder zo hard en rauw heeft geklonken. Misschien dat juist daarom de semi-akoestische afsluiter All That I Want zo enorm weet te raken. De emotie en indrukwekkende vibrato van Buchanan in deze track zijn ronduit indrukwekkend en tonen nog maar eens aan dat we hier een zanger uit de buitencategorie aantreffen.

Rival Sons - Hollow Bones Pt. 1 (Official Audio)

Het zal voor sommige fans best even wennen zijn maar wie ‘Hollow Bones’  meerdere draaibeurten gunt, zal moeten erkennen dat er nog altijd een stijgende lijn te bespeuren valt in de toch al niet misselijke ontwikkeling van deze zeer getalenteerde rockband.

01. Hollow Bones Pt. 1
02. Tied Up
03. Thundering Voices