Normaal - 40 joar hoken

Normaal – 40 Joar Høken
Format: CD / Label: FRO 63-2
Releasedatum: 8 mei 2015

Tekst: Andre Wittebroek

Dit jaar bestaat Normaal 40 jaar en ter ere van dit jubileum leek het frontman Bennie Jolink een goed idee dat op passende wijze te vieren, maar hoe? Er moest een afscheidstour komen, die met een grote show afgesloten zou worden. Helaas liet de gezondheid een tour niet meer toe en besloten werd een grootst jubileumconcert te houden in Lochem (14 mei j.l. met 12.000 mensen uitverkocht) en de tour te laten vallen. In een handgeschreven hoestekst legt Jolink uit dat het besluit om na veertig enerverende Normaal-jaren met toeren (veldtochten) te stoppen is gebaseerd op de problemen met zijn gezondheid die het strakke tourregime simpelweg niet meer toelieten. Hiervoor in de plaats komt er op 19 december een afscheidconcert in het Gelredome te Arnhem. Ook werd het plan bedacht een CD box uit te brengen met nog niet eerder op plaat verschenen maar soms al wel live gespeelde nummers. Samen met medebandlid Jan Wil’m Tolkamp is Bennie de studio ingedoken en ze hebben daar 29 demo’s gemaakt en akoestisch opgenomen, die later in de Commodore Studio’s met de rest van de band zijn uitgewerkt en opgenomen.

Terugblik: Normaal viert '40 joar høken'

Het resultaat is een vierdelige CD-box geworden in de aloude Normaal stijl met veel onbekende nummers, geen herhaling van het bekende dus. Mooi idee. De CD’s zijn ingedeeld in vier categorieën: Country & Western, Rock&Roll, A Capella en De Band, waardoor het een muzikaal zeer afwisselend geheel is geworden. Het hoesontwerp is, zoals alle ontwerpen van Normaal, van de hand van Bennie Jolink. Er zit een boekje bij met alle teksten, in het Achterhoeks dialect natuurlijk. Zoals van Normaal bekend zijn de teksten maatschappijbreed, Achterhoeks en vaak met de nodige humor zoals in Ik bun verliefd: er wordt, lijkt het, een prachtig vrouwenlichaam beschreven, maar op het eind blijkt het een (te) dure motor te zijn!

Alle CD’s zijn aan de korte kant: van zesendertig (Rock&Roll) tot twaalf (A Cappella) minuten, maar door de muziekstijl niet hinderlijk.

CD1 is in Country en Westernstijl en hier valt op hoe goed Normaal deze muziekstijl beheerst. Het klinkt gewoon erg lekker allemaal. Veel Johnny Cash ritmes en gitaarsounds (Noa, Noa Noa , Dan bu-j een echte held), steelgitaar in Ik bun verliefd, echte country in het herkenbare Jägermeister Afternoon, loom,lui, sfeervol. Het trieste onderwerp van boeren die door de crisis hun boerderij moeten verkopen in de afsluiter Alo-A-Hee. Zeer actueel!

CD 2 kent zeven nummers en rockt en swingt ouderwets Normaal. De songs gaan o.a.over de muziekclubs van vroeger, Oude Beatmuziek, iemands afkomst Verloochen ow afkomst niet, motorcrosser Jeffrey Herlings, Bo Diddley en verleden tegenover toekomst Vrogger toen was alles better.

CD 3 is helemaal A Cappella. Goed gezongen. Vrouw Haverkamp wel bekend bij de Normaalfan opent de CD, dan Jök in ’t gat, niet thuis kunnen zitten en naar de kroeg willen. Golden gerstenvelden over het graan en het gebrouwen bier ervan en het nummer Ajuu De Mazzel, wat de titel is van de afscheidsshows. Als laatste een kort Wilhelmus van Nassauwe maar de bedoeling daarvan ontgaat me.

CD 4 heet De Band en heeft van alles een beetje. Nummer een Moar dan bunnen wij-j der altied nog rockt heerlijk met prima gitaarwerk en een heerlijk pianootje erbij. De meezinger Motorri-jen en romantiek wordt gezongen door bassist Willem Terhorst waarna het country/folkachtige Steentje In M’n Schoen volgt. Een lekker deuntje. HDHD rockt lekker snel. Olde Keerl sluit de CD af en Bennie bezingt zijn opa-schap met grote liefde en zegt dat men scherp moet blijven en niet moet inzakken, ook op leeftijd.

Zoals uit bovenstaande blijkt is deze box een waardig afscheid van Normaal geworden. Er wordt prima gemusiceerd, het is afwisselend en de geluidskwaliteit is werkelijk schitterend. Verder valt de zeer herkenbare mooie warme stem van Bennie Jolink op. Ook in de countrymuziek past die naadloos. Verder zijn de teksten erg goed geschreven; soms humorvol, maar ook zeer actueel.

Uitstekende CD!

CD 1:
Noa Noa Noa