Foto Recensie: Neil Young + Stray Gators – Tuscaloosa

Neil Young + Stray Gators – Tuscaloosa
Format: CD – LP / Label: Reprise Records
Releasedatum: 7 juni 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

De laatste jaren regent het nieuwe albums van Neil Young. Op lichtsnelheid vliegen de verschillende releases elkaar voorbij. Studioalbums, een soundtrack en meerdere live albums met oude opnames  kwamen op de fans afgeschoten. Minpunt hierbij is dat de kwantiteit niet gelijk staat aan kwaliteit.

Vergelijkbaar met de bootlegseries van Bob Dylan brengt Neil Young sinds jaar en dag oude opnames eindelijk uit. Deze ‘editie’ behandelt de tijd tussen ‘Harvest’ en ‘Tonight’s The Night’, twee albums die op hun eigen manier klassiekers zijn. Tijdens de tour voor dit eerste genoemde album speelde Neil voor een verward publiek de nieuwe duistere  liedjes voor het tweede album. Dit in een poging om zijn nieuw gevonden sterstatus om zeep te helpen. Dit nieuwe ‘Tuscaloosa’ is een soort alternatieve versie van ‘Time Fades Away’. Dit beruchte live album was de brug tussen ‘Harvest’ en ‘Tonight’s The Night’.

Het geheel luistert lekker weg. De stevige country-rock doet het goed bij deze zomerse temperaturen. Het album een keer draaien zonder bijhorende barbecue of tijdens een regenbui verraadt de grote zwakte. Er gebeurt eigenlijk niet heel veel bijzonders! Young en consorten knallen de bekende liedjes op het publiek af, meer ook niet. Het licht historisch tintje is niet genoeg om het feit te verhullen dat de gemiddelde fan dezelfde liedjes al tig keer in zijn verzameling heeft. De sfeer die een legendarisch live albums als ‘Live Rust’ wel had, ontbreekt. De licht steriele sfeer op dit nieuwe album wordt volmaakt door het publiek dat bijna niet te horen is.
Waar de uitgave serie van Dylan iets toevoegt door onbekende of afwijkende nummers geeft Young zijn fans meer van hetzelfde. Er kwam al een hele vracht van dit soort platen, dit zal ongetwijfeld de komende jaren zo gecontinueerd worden. Een lichte teleurstelling, aangezien de kwaliteit van zijn reguliere albums ook achterblijft. Zware jaren voor de fans, deze stroom aan muziek.

Neil Young + Stray Gators - Time Fades Away (Official Live Audio)

01. Here We Are
02. In The Years