Foto Recensie: My Baby – Mounaiki - By The Bright Of Night

My Baby – Mounaiki – By The Bright Of Night
Format: CD – LP – Digital / Label: Prehistoric Rhythm Records
Releasedatum: 5 oktober 2018
Bestel CD | Bestel LP

Tekst: Martijn Wesseling

De familie van Dijck is een muzikale familie, waarvan de leden graag eigen paden verkennen. Samen met vader Paul en broer Joost vormden de zussen Cato, Sofie en Floor ooit de Van Dijck Band. Ze speelden een mix van Molukse muziek en Amerikaanse traditionals. Voordat de Van Dijck Band zich kon ontwikkelen tot een Nederlandse variant van The Kelly Family stapten Joost, Sofie en Cato uit de familie band en begonnen een nieuwe band. Met The Souldiers speelden ze soul pop en werden ze uitgeroepen tot Serious Talent bij 3FM.
Ook The Souldiers is tijdelijk. Na een tijdje stoppen broer en zussen met de band om eigen wegen te verkennen. Sofie timmert inmiddels aardig aan de weg onder de naam Sofie Winterson. Zus Floor gaat verder als bassist bij Blue Crime. Cato en Joost starten samen met Nieuw Zeelander Daniel Johnston de band My Baby.

Uit mijn speakers klinkt ‘Mounaiki – By The Bright Of Night’, het vierde album. My Baby is één van de zeldzame bands die een direct herkenbaar eigen geluid produceert. Vooral live zijn zij een mooie toevoeging aan het muzikale landschap in Nederland. De live concerten zijn een unieke beleving. Wie midden in een show komt binnen wandelen zou denken bij een meditatie van de Baghwan te zijn beland. De mix tussen blues, roots, dance en wereldmuziek is onweerstaanbaar en brengt de hele zaal al dansend in een soort trance.
De albums zijn ook erg fijn, maar halen het niet bij de live ervaring. Nummer vier staat ook weer vol met heerlijk dansbare muziek. Vanaf het eerste album heeft er een verschuiving plaats gevonden. De swampy blues van het eerste album heeft meer plaatsgemaakt voor elektronische invloeden. De voodoo van het diepe zuiden druipt echter nog uit alle poriën. Dat maakt de muziek van My Baby ook zo mysterieus en bezwerend. Zelf merk ik dat ik wel het meest toetrek naar de nummers waar de blues nog flink naar voren komt. Bijvoorbeeld de heerlijke stampende single In The Club, die wat doet denken aan Seeing Red.

Dit album lijkt ook weer iets meer op het geluid van ‘Shamanaid’. De prehistorische oergeluiden van de vorige plaat zijn nog wel aanwezig, maar in mindere mate. Het geheel is een mooie toevoeging aan een zeer origineel oeuvre. De nummers zullen weer geweldig klinken tijdens live uitvoeringen en bijdragen aan de meditatieve ervaring.
Voor wie My Baby kent is dit album blind aan te schaffen. Voor wie hen nog niet kent is het aan te raden om ze eerst eens live te bezoeken. Het is een ervaring die onvergelijkbaar is met andere concerten.

MY BABY - In The Club

01. By The Bright Of Night
02. Mounaiki